M
mogge_73: Det kan smaka lite "kemiskt" när vattnet bli för basiskt. Dubbelkolla pH-värdet så det inte är för högt. Det kan bli så när man precis fyllt på. Mindre partiklar innebär att massan löser sig snabbare och lyfter ph snabbare.
1 svar · 3,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det är ju ett bra skäl till att ha fuktsäker inredning i botten av diskbänksskåpet, som det numera föreskrivs. [bild]
15 svar · 10,8k läst
·
L
Linqan: Ja det är ett sommarhus som ägarna började bygga på men jag antar att pengarna rann iväg och dom hade inte råd att fullfölja arbetet. Så allt är egentligen fixat förrutom inkoppling av rör och ledningar. Det är ett litet kök som det ska kopplas in ledningar i samt ett litet badrum ingen tvättmaskin så enkelt det går. En vanlig toalett och handfat och till vasken i köket. Har
4 svar · 1,5k läst
Ö
Ö-byggarn: Jo, det verkar som att det är en helt okänd produkt i Sverige. Fritidshuset har grundvärme på året runt, men vi har ändå valt att dra tappvattnet under huset mot bjälklaget (plintgrund). Kanske inte mitt bästa beslut... men ville inte ha någon dold rördragning i huset. Därför krävs det någon form av värmekabel vintertid. Jag gillar enkelheten med produkten och nån måste ju vara
2 svar · 2,5k läst
T
thomasx: Hepp, det ska då fasiken inte mina göra, för då j----lar :( ;)
4 svar · 1,5k läst
C
ChrisseE: Aha, får nog ringa och höra med kommunen vad dom menar, för i beslutet står också att infiltrationen med spridarrören ska läggas minst en meter ovan grundvattennivån vilket är fastställt till 2 meter. alltså blir på ca en meters djup på det djupaste stället. Räcker det för att skyddas mot frost då?
6 svar · 4,4k läst
Robinvvs
Robinvvs: Har man koppar innan galvrör så blir det galvaniska strömmar vilket äter upp galvrören oerhört snabbt. Pex brukar rekommenderas som skarvning mellan järn. Man får inte använda galv på kallvatten längre. Jag hade bytt ut allt eftersom även flödet ökar. Galvrör som, låt oss säga, har en innerdiameter på cirka 20mm skulle idag egentligen kunna ha 5mm på grund av all rost i röret.
6 svar · 3,6k läst
S
systemfel: bara göra en fyrkantig ram som plattan ska skruvas i ..lägger man golvärme så dit med distanserna .. sen så dit med golvspänet sen täta sen lägg golvärme en bir i från golvbrunen och ej under toan. sen så är det bara att testa denna och sen flyta :)
4 svar · 2,3k läst
E
Edvuld: Javisst ska vi väl ha lite bilder också! Har dock inga invändiga på pluggen tyvärr... Räfflorna hindrar den från att åka av. Den nöp med en kona mot en ring i kopplingen och sen en O-ring på det. [bild] [bild]
22 svar · 11,2k läst
·
R
Ripper500: en snabb värnekälla. Kanske en luftvärmepump från jula för 5000kr? Annars fungerar nog element med fläkt men drar mycket el om du har många :( kamin? fast krävs bygglov och stor kostnad.
3 svar · 3,7k läst
Krilleman
Krilleman: :thumbup:
3 svar · 3,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Har du provat att sätta tillbaka den gamla knappen, eller är den helt enkelt trasig? Ett lätt sätt att utesluta knapp-fel!
1 svar · 7,4k läst
Krilleman
Krilleman: Vattenlås saknar du garanterat! Men det ser inte ut som en gammal oden. http://www.purus.se/sv/Produktdatabaser/SE/Produktdatabas-golvbrunnar/ Klicka på tillbehör/reservdelar --> gamla vattenlåsinsatser
5 svar · 3,1k läst
·
X
xhenkex: syresätta vattnet innan det når en hydropress för att sen gå till filtret låter inge vidare. syresättningen ger ju oxidation och ska den mängden järn fälla ut i din hydropress har du en gummiblåsa som inte håller särskilt länge. Nej sådana filter som renar efter tryckkärl bör ju inte ha syresättning utan då brukar de vara filtermassor som kräver saltspolning eller
21 svar · 26,0k läst
·
E
Eddi Thomason: Liknande kopplingar är vanliga i biltillämpningar och mig veterligen är det inget som går sönder om det inte korroderat bortom all hållfasthet! EDIT: Hopplöst efter :o
9 svar · 1,9k läst
C
corre: Kopplingarna är byggda med ytor som tätar mot varandra när de spänns åt helt enkelt.
3 svar · 1,4k läst
M
mogge_73: Mycket bra skrivet! Jag har råkat på dessa apparater ut på fältet och jag har aldrig kunnat påvisa någon förändring i kalkens karaktär. Däremot så upplever jag att många kunder känner ett behov att rättfärdiga sitt köp. Men det brukar alltid sluta med att dom frågar samma sak. - fungerar detta? Och det svaret borde som ju redan ha! 😀
26 svar · 41,6k läst
K
krille09: Tack, det är från pipen det läcker.
5 svar · 5,4k läst
·
H
henlin431: Hittade denna. Enligt diagrammet borde jag kunna få ut kring 10 liter per minut. Låter nästan lite för bra. http://www.comet-pumpen.de/fileadmin/pdf/pumpen_datenblaetter/Datenblatt_GEO-DUPLO-PLUS_1800.77.00.pdf
7 svar · 3,3k läst
J
jkarlberg: [citat] har gjort så, blir inte tätt. tog med hela påfyllningen till pappa, då sa han att han hade en ny sån i källaren. det funkar kanon nu. bör tillägas att både min gamla och nya ser ut som den ventilen som någon länkade till. tack för alla svaren
20 svar · 10,9k läst
·
J
jorgeli: Brukar själv köra mina tvättbara filter från rinka by i tvättmaskinen 40 grader . Har gjort så i flera åt och det blir mycket bra resultat :-)
5 svar · 3,1k läst
Methane
Methane: Ahh..tack för hjälpen!
2 svar · 922 läst
D
danso: Fick krav på att mina rör skulle ner på frostfritt djup av vår miljöinspektör....ett av MÅNGA krav. Grävde också ned Fann's saker med Biobädd 5 och fosforfällningsenhet inne i huset. /danso
17 svar · 3,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Här har du en leverantör: http://www.svenskabrunnslock.se/lock-botten-till-plastbrunnar/ [bild] Inte direkt billigt dock.
1 svar · 3,5k läst
·
M
MagicFingers: kanske inte så väsentligt, men klämringen där ser ut som det jag tog ur mitt renoverade badrum, och den tillbyggnaden tillkom -69 .. så ja dax att byta (det hade inte läkt men mattan hade släppt runt brunnen) ...(duschen var MKT sällan använd då det inte var en perm.bostad)
9 svar · 5,1k läst
·
D
denton71: Tack, förstår nu. Underbart forum detta, hur klarade vi husfixare oss innan detta fanns.
3 svar · 1,6k läst
·
Matti_75
Matti_75: Man brukar ha gummiringar mellan betongringar.
2 svar · 1,1k läst
H
Hobbysnickarglädje: Hej! Detta var i o f s ett tag sedan, men hur gick det? Har själv samma problem, och tänkte bygga in ett FANN med biobädd i ett isolerat utrymme med en höjd av ca 1 m med ena väggen mot grundmuren till en utbyggnad framför boningshuset. Blir ju dessutom billigare än att gräva.
3 svar · 3,8k läst
M
Martinbj: Hej Håller på och ska bygga en bevattningsanläggning och vill ha så stort flöde som möjligt ut ur huset. Finns det verkligen ingen utkastare som passar en 25mm PEM slang på utsidan av huset, kommer ha 25mm eller 32mm hela vägen från pumpen fram till utkastet. Alternativet är väl att sätta en kulventil eller något liknande en bit innanför väggen och skippa utkastet helt. /Martin
0 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.