På min köks renovering har vi dragit vattenledningar genom vägg och inspektions lucka men jag vet inte om jag få eller kan lämna dem så det ser ut på bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du har ventiler innan slangarna är det säkrare, men jag anser inte lösningen vara fackmässig. Du borde kunna slöjda dit 12mm prisol rör istället för slangen. Snyggt jobbat med en väl tilltagen insp.lucka.
mvh
mvh
Tack! Grei var at vi skulle flytta rör under diskbanken ( dem var tidigare överpå diskbanken)
Nu är flexirör som vi användade, så fråga är om jag MÅSTE bytta till pristolrör, sätta en blandarfäste på väg
och i så fall riva gipsskivan igen eller lämna det som det är och hitta ett lösning för hål i väggen.
P.S. Elldosa är för Diskmaskin som ska vara höga sidan av diskskåpet
Nu är flexirör som vi användade, så fråga är om jag MÅSTE bytta till pristolrör, sätta en blandarfäste på väg
och i så fall riva gipsskivan igen eller lämna det som det är och hitta ett lösning för hål i väggen.
P.S. Elldosa är för Diskmaskin som ska vara höga sidan av diskskåpet
Om du kan borra ett hål i väggen i nederkant på luckan, så kan tex limam fast en bit flexxslang eller vprör där. Invändigt i utrymmet, så målar du med gummimassa eller våtrumsfärg så ev läckage inte sugs upp utan leds till dräneringen.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Jag kan ha fel, men jag tror att de där slangarna inte får gå dolt. Dvs. du bör nog dra prisol, eller ev. PEX slangar.
Dessutom så måste du klamra fast rören/slangen. Som det är nu utsätts kopplingarna för tryckstötar från blandaren. Det kan få kopplingarna att "mattas ut" och börja läcka.
Den där elslangen bör också klamras. Ligger den lös sådär så kan det vara jättesvårt att dra i nya trådar. Och framförallt där den går synligt finns det stor risk att man råkar dra loss trådarna från uttaget.
Dessutom så måste du klamra fast rören/slangen. Som det är nu utsätts kopplingarna för tryckstötar från blandaren. Det kan få kopplingarna att "mattas ut" och börja läcka.
Den där elslangen bör också klamras. Ligger den lös sådär så kan det vara jättesvårt att dra i nya trådar. Och framförallt där den går synligt finns det stor risk att man råkar dra loss trådarna från uttaget.
Det finns klammar nu men ni har rätt, måste göra om allt till fastintsalation. Så, om jag fattar korrekt måste jag dra pristol tills underskåpet väg, sätta en blandarfäste och sen koppla med flexslang till armatur / blandaren.
Min fråga är, måste jag korta när den kopparrör eller kan jag lämna de som det är? Och en till fråga, hur lång ta det för en vvs kille at fixa det? kanske skulle det vara bäst (för försäkring etc) om VVS firma i malmö göra det, om det bli inte dyrt förstås.
P.S Sorry for my bad Swedish Language
Min fråga är, måste jag korta när den kopparrör eller kan jag lämna de som det är? Och en till fråga, hur lång ta det för en vvs kille at fixa det? kanske skulle det vara bäst (för försäkring etc) om VVS firma i malmö göra det, om det bli inte dyrt förstås.
P.S Sorry for my bad Swedish Language
Det kan ju inte vara mer än 2h jobb om han har mtrl med sig. Du kan kanske visa bilderna och mäta lite längder så har VVSarn rätt info isf.
Dock tror jag inte en vvsare gör inspektionsutrymmet om du inte speciellt ber om det, och den delen kan nog bli dyrast då den drar mest tid.
Dock tror jag inte en vvsare gör inspektionsutrymmet om du inte speciellt ber om det, och den delen kan nog bli dyrast då den drar mest tid.
Klicka här för att svara