Köpte denna gård för cirka 2 år sedan nu och denna pump satt där redan då kopplad till en hydrofor som var från 1967! Hydroforen har jag bytt då denna böjade läcka och det sitter nu en i glasfiber.
Problemet som är nu är att pumpen som är en EMS Maxi Jet med okänt tillverkningsdatum har börjat strula. Märkte att trycket var lågt häromdagen. Gick ut och kikade och såg att säkerhetsbrytaren slagit ut (3-fas). Slog tillbaka den och pumpen durrade mest och slog ut brytaren igen.
Återställde och skakade pumpen och den startade igen. Den gick dryga halvminuten och proceduren fick göras om.
Nu idag gör den samma sak men den gå iaf på direkt då man återställer brytaren dvs den durrar inte men brytaren slår ut med jämna mellanrum.
Någon som har en aning eller är det helt enkelt dags att byta? kan det ha med värmen att göra dvs avsaknaden av denna. Har inte varit så kallt ännu och jag har startat frostvakten i pumprummet precis som förra året. Har dryga 7-10 grader plus.
Problemet som är nu är att pumpen som är en EMS Maxi Jet med okänt tillverkningsdatum har börjat strula. Märkte att trycket var lågt häromdagen. Gick ut och kikade och såg att säkerhetsbrytaren slagit ut (3-fas). Slog tillbaka den och pumpen durrade mest och slog ut brytaren igen.
Återställde och skakade pumpen och den startade igen. Den gick dryga halvminuten och proceduren fick göras om.
Nu idag gör den samma sak men den gå iaf på direkt då man återställer brytaren dvs den durrar inte men brytaren slår ut med jämna mellanrum.
Någon som har en aning eller är det helt enkelt dags att byta? kan det ha med värmen att göra dvs avsaknaden av denna. Har inte varit så kallt ännu och jag har startat frostvakten i pumprummet precis som förra året. Har dryga 7-10 grader plus.
Det låter som om du saknar en fas. På två faser kommer en trefasmotor ibland igång, ibland inte. Motorskyddet ska lösa efter en stund eftersom strömmen i de två kvarvarande faserna blir större än vanligt. Kolla alltså i första hand säkringarna. Är det inte en trasig säkring får du börja felsöka genom att mäta vilken fas som saknas och leta dig bakåt för att hitta brottet.
Observera att du inte kan felsöka om motorn går - går den igång på två faser kommer den generera spänning på den tredje på egen hand.
Observera att du inte kan felsöka om motorn går - går den igång på två faser kommer den generera spänning på den tredje på egen hand.
Kolla först att du har alla tre faserna fram till pumpen, har du det är det troligen bara att byta pumpen. Jetpumpar brukar ha en begränsad livslängd och ett relativt lågt pris så ett byte då och då är inte ovanligt.
För sen
som vanligt
För sen
Var ut och kontrollerade kopplingarna. Tyckte att en fas satt lite löst så jag drog om denna lite. Trodde att problemet var löst (mätte alla faser med bra resultat) då den startade. Allt var frid och fröjd tills dess den skulle sluta pumpa. Precis då den slog av så löste även brytaren igen. Underligt!
Kanske dags att byta ändå eller kanske det är värt att gå igenom den?
testade även att ställa upp brytaren lite lite för att se om den löser ändå.
Kanske dags att byta ändå eller kanske det är värt att gå igenom den?
testade även att ställa upp brytaren lite lite för att se om den löser ändå.
Redigerat av moderator:
Problemet kvarstår tyvärr...
Är idag osäker på vilken modell det är då jag inte kan se detta på pumpen själv. Men det är en 3-fas iaf med X antal år på nacken. Det jag funderar över är hur svårt/lätt det är att byta?
jula säljer t ex denna:
http://www.jula.se/hydroforpump-60l-min-750w-238964
Ser rätt enkelt ut att byta ut om man ser till kopplingarna. Har en tryckvakt som verkar fungera som den skall så den behöver jag inte byta ut (om än gammal med fjäder!
).
Hur är 3-fas kontra vanlig 230v? (själva kopplingen av el är inga problem)
Tips på andra pumpar som går att få tag på rätt snabbt?
Är idag osäker på vilken modell det är då jag inte kan se detta på pumpen själv. Men det är en 3-fas iaf med X antal år på nacken. Det jag funderar över är hur svårt/lätt det är att byta?
jula säljer t ex denna:
http://www.jula.se/hydroforpump-60l-min-750w-238964
Ser rätt enkelt ut att byta ut om man ser till kopplingarna. Har en tryckvakt som verkar fungera som den skall så den behöver jag inte byta ut (om än gammal med fjäder!
Hur är 3-fas kontra vanlig 230v? (själva kopplingen av el är inga problem)
Tips på andra pumpar som går att få tag på rätt snabbt?
Har du felsökt klart så att tex inte tryckströmbrytaren är boven och ibland glappar på en fas, ganska vanligt fel. Går det lätt att vrida runt pumpen på motorfläkthjulet borde det inte vara något pump fel, men motorn kan givetvis fela.
Är ditt motorskydd ställbart runt 2A passar en 750W pump lik den på Jula eller Jet 10T på Rinkaby. Skulle föredra trefas eftersom du har det tillgängligt och det är robustare starkare motorer än motsvarande enfas.
Är ditt motorskydd ställbart runt 2A passar en 750W pump lik den på Jula eller Jet 10T på Rinkaby. Skulle föredra trefas eftersom du har det tillgängligt och det är robustare starkare motorer än motsvarande enfas.
Har som sagt inte riktigt hunnit kontrollera vad jag har idag speciellt då jag inte med ögat som det är nu kan se vilken modell jag har idag (pumpen alltså). Kanske står på baksidan och där kan jag inte se dvs jag kan inte veta vilka A och HK som gäller
Gällande tryckströmbrytaren om det är den med fjädern så tycker jag att allting verkar som det ska. Motorskyddet har jag kontrollerat också.
Tanken med vanlig 1-fas var för att kunna driva denna med elgeneratorn då vi har strömavbrott här på landet. Hade igår 17 timmar utan ström där elverket fick driva värme och lite ljus. Vi var dock utan vatten efter några timmar när hydroforen tagit slut.
Men är 3-fas bättre så får jag istället ordna ett till elverk till denna
Räcker 60l/min på en stor hydrofor med rätt stor volym.
Gällande tryckströmbrytaren om det är den med fjädern så tycker jag att allting verkar som det ska. Motorskyddet har jag kontrollerat också.
Tanken med vanlig 1-fas var för att kunna driva denna med elgeneratorn då vi har strömavbrott här på landet. Hade igår 17 timmar utan ström där elverket fick driva värme och lite ljus. Vi var dock utan vatten efter några timmar när hydroforen tagit slut.
Men är 3-fas bättre så får jag istället ordna ett till elverk till denna
Räcker 60l/min på en stor hydrofor med rätt stor volym.
Redigerat av moderator:
Jag tror inte felet ligger i motorskyddet möjligen i tryckbrytaren men troligast i pumpen. När pumpen slår av bryts alla faserna i tryckströmbrytaren på samma gång eller bryter en fas före dom andra? Du kan mäta på utgående från brytaren eller motorplinten med en spänningsmätare. Du skulle även behöva mäta med en tångampermeter så att du kan se vad som händer på dom olika faserna.
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det börjar kännas som att det blir lite mer avancerat dvs det är kanske lättare att köpa helt nytt rakt igenom. Kostnaden för det jag tänkt blir runt 2200kr för nytt. Att tillkalla elektriker kommer att leda till MINST samma kostnad för att endast fixa ett system som kanske håller 1 dag eller 1 år. Men jag skall göra det du säger minus den med tångamperemeter då jag inte har en sådan. Skall mäta lite till!
Annars måste väl detta funka?
Pump: http://www.jula.se/hydroforpump-60l-min-750w-239863
Motorskydd: http://www.jula.se/motorskydd-400080
Tryckvakt: http://www.jula.se/tryckstrombrytare-400v-200016
Pump: http://www.jula.se/hydroforpump-60l-min-750w-239863
Motorskydd: http://www.jula.se/motorskydd-400080
Tryckvakt: http://www.jula.se/tryckstrombrytare-400v-200016
Om du mäter så tänk på att mäta mellan resp faser, tre mätningar och inte fas mot jord då kan du bli lurad. Och öppna på motorn och mät där så kan du utesluta så mycket som möjligt. Har du tur och hamnar i läget när den inte startar har du bäst chnas till en bra diagnos. Om du har möjlighet att mäta med tång som elmont skrev är det ju givetvis ännu bättre.
Hur funkar pumpen när den går igång, dvs ger den tillräckligt tryck och flöde då, om den är seg kan vi kanske släppa den elektriska delen.
Hur funkar pumpen när den går igång, dvs ger den tillräckligt tryck och flöde då, om den är seg kan vi kanske släppa den elektriska delen.
Ska du gå på Jula ska du ha denna tryckströmbrytaren istället, den du länkat är för tryckluft.Hybenos skrev:Det börjar kännas som att det blir lite mer avancerat dvs det är kanske lättare att köpa helt nytt rakt igenom. Kostnaden för det jag tänkt blir runt 2200kr för nytt. Att tillkalla elektriker kommer att leda till MINST samma kostnad för att endast fixa ett system som kanske håller 1 dag eller 1 år. Men jag skall göra det du säger minus den med tångamperemeter då jag inte har en sådan. Skall mäta lite till!
Pump: [länk]
Motorskydd: [länk]
Tryckvakt: [länk]
Och även ett motorskydd med lämpligare inställningsområde.
Pumpen är ok och en direkt ersättare till vad du har.
Motorskydd: http://www.jula.se/motorskydd-400079
Tryckvakt: http://www.jula.se/tryckstromstallare-710508
Tack för rättelsen! var lite snabb att räkna.
Har iaf varit ut och mätt alla faser även under drift. Alla ger samma svar dvs runt 400.
Det jag dock märkte och nu förstod är hur detta gamla motorskydd fungerar.
Såg även något som inte riktigt stämde som jag tänkte försöka illustrera med bilder. Jag förstod som sagt nu hur och varför detta fungerar dvs dessa "piggar" går uppåt då det blir problem och puttar till bläcket ovanför. Detta medför att det slår ut helt. Detta med bilden där det finns pilar.
Det jag också märkte försöker jag visa med andra bilden med ringar. De båda med röda ringar har någon form av "klammer" på bladen som går ut. Det är tre blad som är ihopklammrade varav två tunna och ett tjockt som går ut till piggen. Den med gul cirkel saknade detta klammer och när jag stod och tittade så var det detta blad som rörde sig mest och var ytterst nära att trycka till bläcket. Det jag dock hade gjort innan var att mycket lätt bända ner dessa (alltså mycket lätt). Resultatet var att pumpen gick som det skulle dvs den gick hela cykeln utan problem.
Kan det vara motorskyddet som strular ändå? (edit: såg även att motorskyddet var från 1,5A till 2,4A. Är nu ställt på 1,9 kan jag tänka mig om man tittar på piggen, normalt?)
Har iaf varit ut och mätt alla faser även under drift. Alla ger samma svar dvs runt 400.
Det jag dock märkte och nu förstod är hur detta gamla motorskydd fungerar.
Såg även något som inte riktigt stämde som jag tänkte försöka illustrera med bilder. Jag förstod som sagt nu hur och varför detta fungerar dvs dessa "piggar" går uppåt då det blir problem och puttar till bläcket ovanför. Detta medför att det slår ut helt. Detta med bilden där det finns pilar.
Det jag också märkte försöker jag visa med andra bilden med ringar. De båda med röda ringar har någon form av "klammer" på bladen som går ut. Det är tre blad som är ihopklammrade varav två tunna och ett tjockt som går ut till piggen. Den med gul cirkel saknade detta klammer och när jag stod och tittade så var det detta blad som rörde sig mest och var ytterst nära att trycka till bläcket. Det jag dock hade gjort innan var att mycket lätt bända ner dessa (alltså mycket lätt). Resultatet var att pumpen gick som det skulle dvs den gick hela cykeln utan problem.
Kan det vara motorskyddet som strular ändå? (edit: såg även att motorskyddet var från 1,5A till 2,4A. Är nu ställt på 1,9 kan jag tänka mig om man tittar på piggen, normalt?)
Redigerat av moderator:
Ja bimetallen för mittfasen är inte ok, ser ut som det du kallar klammer är inskjutet och sitter längre in där. Den lilla metalltungan som ligger isolerad med asbest ut på bimetallblecket ska föra strömmen ut till änden där klammern kopplar samman dem. Strömmen går då genom bimetallen som böjer sig och vid överström klinkar ur utlösaren. Inställningen bör vara ca:2A för den pumpen så du ligger rätt där i princip.
Kanske en bra ide att skaffa och byta motorskyddet till att börja med, det du visar skulle mycket väl både ge tjuvutlösningar och ibland glapp också.
Kanske en bra ide att skaffa och byta motorskyddet till att börja med, det du visar skulle mycket väl både ge tjuvutlösningar och ibland glapp också.