3 328 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Gjort bort mig vid inkoppling av diskmaskin
Naturligtvis pajade vår diskmaskin mitt i alla julförberedelser. Eftersom köksrenovering ligger något år fram i tiden pep jag iväg till närmsta handlare och dumpade den gamla och fick med mig en ny och billig hem. Så långt allt väl.
Efter mycket trixande med att få den nya maskinen i våg (Whirlpool har ett märkligt system, iaf på min modell) och på plats upptäckte jag att kopplingen till inkommande vatten inte passade. Maskinen har ½ tum och min anslutning är ¾ tum. Inte fick man med någon övergång heller så det blev en tur till Biltema.
I med övergången vilket gick smärtfritt men sen fick jag problem. Inkommande vatten är en fast ¾ tums gänga (hane) som sitter direkt på kopparröret medan anslutningen numera är en fast ¾ tums hona. Eftersom slangen är så pass styv kan jag inte skruva fast dessa ordentligt utan det läcker ganska rejält när man drar på vattnet.
Hur löser man detta på enklaste vis? I min värld hade det enklaste varit en liten slang på 10-20 cm med ¾ tums hona i ena ändan och ¾ tums hane i den andra och då med spelande mutter. Finns detta att uppbringa?
Tacksam för all hjälp som går att få
Efter mycket trixande med att få den nya maskinen i våg (Whirlpool har ett märkligt system, iaf på min modell) och på plats upptäckte jag att kopplingen till inkommande vatten inte passade. Maskinen har ½ tum och min anslutning är ¾ tum. Inte fick man med någon övergång heller så det blev en tur till Biltema.
I med övergången vilket gick smärtfritt men sen fick jag problem. Inkommande vatten är en fast ¾ tums gänga (hane) som sitter direkt på kopparröret medan anslutningen numera är en fast ¾ tums hona. Eftersom slangen är så pass styv kan jag inte skruva fast dessa ordentligt utan det läcker ganska rejält när man drar på vattnet.
Hur löser man detta på enklaste vis? I min värld hade det enklaste varit en liten slang på 10-20 cm med ¾ tums hona i ena ändan och ¾ tums hane i den andra och då med spelande mutter. Finns detta att uppbringa?
Tacksam för all hjälp som går att få
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 031 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 031 inlägg
Jag tror som tidigare talare att du inte behöver detta, det är väl redan lekande mutter på diskmaskinens slang, flytta bara din nippel till den fasta installationen.Thberg skrev:
Men som svar på din fråga: ja det finns, även om denna är 40 cm lång: http://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/PROD 03 Slang Termopar XL 6510.pdf
/U
Tack för svaren. Förenklade det hela lite ovan. Eller rättare sagt undanhöll exakt hur korkad jag var.
Fäste nippel till den fasta installationen och sen drog jag på maskinens anslutning. Tänkte dock inte på att sätta någon tätning på gängorna. Så när jag skulle ha av maskinens anslutning för att fixa detta verkar det som gängorna skurit sig för den rubbar sig inte. Borde tänkt på detta innan eftersom de gängorna är i plast och nipplen i metall. Brukar sällan vara en bra kombnation.
Men läckaget är inte mellan maskinens anslutning och nipplen utan mellan nipplen och den fasta anslutningen.
Tror att ullbergs länk är det som kan rädda mig...
Fäste nippel till den fasta installationen och sen drog jag på maskinens anslutning. Tänkte dock inte på att sätta någon tätning på gängorna. Så när jag skulle ha av maskinens anslutning för att fixa detta verkar det som gängorna skurit sig för den rubbar sig inte. Borde tänkt på detta innan eftersom de gängorna är i plast och nipplen i metall. Brukar sällan vara en bra kombnation.
Men läckaget är inte mellan maskinens anslutning och nipplen utan mellan nipplen och den fasta anslutningen.
Tror att ullbergs länk är det som kan rädda mig...
Problemet är löst. Underlättar något enormt att ha en trevlig röris boende på samma gata. Med en verktygsarsenal som en annan saknar fick han ut och byte nipplen och monterade en ny på under minuten.
Ska nog hålla mig borta från det här med VVS framöver.
Ska nog hålla mig borta från det här med VVS framöver.
Klicka här för att svara