Hej,

Vi har just byggt nytt hus och har en nyborrad brunn på 90meter som är installerad och klar som vi nu har använt i cirka 1 månad. Brunnsborraren upplyste att man skall göra ett vattentest ungefär 3 månader efter borrning, därför att vattnet bör omsättas en del först.

Innan vår borrning frågade jag runt bland grannarna och i princip alla härikring har drabbats av höga järnhalter, som kräver filter - jag frågade min brunnsborrare om detta och han sa "ett nytt hål är alltid ett nytt hål, så var inte för negativ." (som pojken sa.. ;))

Jag fick lite hopp om det, när brunnsborraren berättade att man påträffat vatten redan efter 56 meter, medans alla runtikring här fått borra en bit över 100meter (några med vattensprängning) och jag har läst runt och hört att järnhaltigtvatten har större sannolikhet att påträffas ju djupare brunn. Han borrade dock vidare till 90 meter, för att jag skulle få ett större vattenmagasin.

I början var vattnet väldigt brunt och grumligt, och det samlades som en slemaktig beläggning i toaletterna som gick bort direkt om jag tog på det. Jag antar detta inte är järn iallafall?

Nu ser vattnet betydligt bättre ut, det är klart och fint, men det kan fortfarande med någon veckas mellanrum bli små tendenser till samma typ av beläggning - som lätt går bort med borsten, och är lite "halaktig" om man uttrycker det så.

Jag vill ju verkligen slippa detta med filter av flera orsaker, och går runt och hoppas hela tiden att jag ska vara en av dom få som faktiskt slipper filter! Samtidigt är det för tidigt för ett vattentest så jag går lite här i ovissheten...

Jag ser inga bruna avlagringar i handfat eller något ännu, men samtidigt har jag ingen aning om hur lång tid det ska ta innan man ser något?

Vol

Se till att spola vatten varje dag så du får rörelse på vattnet. Det blir en del "gegg" kvar efter borrningen och i rör/hydrofor som tar ett tag att få ur.
Dock är det bara ett vattenprov som ger dig sanningen. Risken om du lämnar in provet för tidigt är att du har lite "gegg" kvar och då kan du få felaktiga resultat.
Dock låter det ju som järn det du beskriver, förstadiet till rostutfällning är en röd/gul geléaktig gegga som lägger sig runt kanten på t.ex. toastol. Nästa fas i järnets rostutfällning är att den blir till porös och då åker den iväg som "damm" i vattnet om du rör om...

anders07 skrev:
Se till att spola vatten varje dag så du får rörelse på vattnet. Det blir en del "gegg" kvar efter borrningen och i rör/hydrofor som tar ett tag att få ur.
Dock är det bara ett vattenprov som ger dig sanningen. Risken om du lämnar in provet för tidigt är att du har lite "gegg" kvar och då kan du få felaktiga resultat.
Dock låter det ju som järn det du beskriver, förstadiet till rostutfällning är en röd/gul geléaktig gegga som lägger sig runt kanten på t.ex. toastol. Nästa fas i järnets rostutfällning är att den blir till porös och då åker den iväg som "damm" i vattnet om du rör om...
Aha! Jag var kanske lite otydlig dock, jag menar inte att denna avlagring hamnar i kanten runt stolen, utan den lägger sig enbart där vattnet står i stolen - alltså längst ner i kröken... Men den är alltid oerhört lätt att ta bort, och som sagt - jag ser ingenting i handfat eller något ännu.

Vad det gäller järn är det ju lite lurigt då det tar flera olika former under sin resa mot att bli rostavlagringar. Det beror i så fall på vilken fas det är i där det tas upp ur marken också...
Eftersom ni har ett rätt nytt hål så kan det vara skräp ännu i t.ex. hydrofor och det tar ett tag att spola ur men om det konstant är undgefär samma mängd och det är rödaktigt är jag rädd att det kan vara järn i någon form.
Tappa upp vatten efter att du spolat ur rejält i en genomskinlig vas eller stort glas och ställ det på ett vitt papper och låt det stå över natten.
Försök sedan se vilken färg utfällningarna har och om det är som "damm" eller gelé. Är det rödaktigt damm är det oligen järn, är det gulrött geléaktigt kan det också vara järn. Är det grått/svart så kan det vara något annat...

Som sagt, bara ett vattenprov kan ge ett riktigt svar...

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
anders07 skrev:
Vad det gäller järn är det ju lite lurigt då det tar flera olika former under sin resa mot att bli rostavlagringar. Det beror i så fall på vilken fas det är i där det tas upp ur marken också...
Eftersom ni har ett rätt nytt hål så kan det vara skräp ännu i t.ex. hydrofor och det tar ett tag att spola ur men om det konstant är undgefär samma mängd och det är rödaktigt är jag rädd att det kan vara järn i någon form.
Tappa upp vatten efter att du spolat ur rejält i en genomskinlig vas eller stort glas och ställ det på ett vitt papper och låt det stå över natten.
Försök sedan se vilken färg utfällningarna har och om det är som "damm" eller gelé. Är det rödaktigt damm är det oligen järn, är det gulrött geléaktigt kan det också vara järn. Är det grått/svart så kan det vara något annat...

Som sagt, bara ett vattenprov kan ge ett riktigt svar...
Jag testar detta genast! Tack för tipsen och informationen.
Du verkar vara insatt i detta :). Om vi nu hamnar i ett läge där vi behöver ett järnfilter, vad räknar man med att ett sånt går loss på - inklusive installation etc?

Vol

Ett järnfilter ligger på runt 10 000 kr + installation som man lätt kan göra själv, beroende på hur det ser ut på plats. Men riktigt så enkelt kanske inte lösningen är för risken med ökad kalkutfällning följer ofta med som extra bonus och då blir det ytterligare 10-15000 kr beroende på filter typ. Men ingen kan svara utan att prov tagits både innan och efter filter installation.

Har du vattenutkast och slang? Kör isf slangen varje eller varannan kväll, 30-45min beroende på flödet och skapa riktig omsättning i brunnen.

Vanlig hushållsförbrukning är rätt snål idag, förutom duschandet. Så för att omsätta ett vattenmagasin behöver du aktivt spola lite. Det är dessutom inget du behöva hälla i avloppet, utan ut med det i ett dike eller skogen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.