Vad ska det vara för håldiameter i diskbänken för FM Matsson köksblandare?
30mm?
det måste finnas någon standard för detta...
Ska låna en hålpunch på jobbet i morrn, men vet ej vilka dimension som är rätt.:eek:
En till vvs fråga
Om man ska byta klämringar/skärringar på en klämringskoppling.
måste man ha en skärring av samma fabrikat som kopplingen?
eller räcker det att skärringen är för rätt rördimension?
givetvis ska stödhyllsa i när det är mjuka rör.... det vet jag ialla fall.
30mm?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
det måste finnas någon standard för detta...
Ska låna en hålpunch på jobbet i morrn, men vet ej vilka dimension som är rätt.:eek:
En till vvs fråga
Om man ska byta klämringar/skärringar på en klämringskoppling.
måste man ha en skärring av samma fabrikat som kopplingen?
eller räcker det att skärringen är för rätt rördimension?
Logga in
Skapa konto
givetvis ska stödhyllsa i när det är mjuka rör.... det vet jag ialla fall.
Tror att spannet på håltagningen för FM blandare är mellan 32-37mm.
I övrigt, kapa rören, stödhylsor samt nya klämringar. Mig veterligen skall det fungera med vilka klämringar som helst men är väl inte helt 100% på den.
I övrigt, kapa rören, stödhylsor samt nya klämringar. Mig veterligen skall det fungera med vilka klämringar som helst men är väl inte helt 100% på den.
Minst 28mm enligt http://www.fmmattsson.se/koksblandare/9000/9000-med-hog-pip/9111-0000/
Kom ihåg den stora plastbrickan om du monterar direkt i plåt.
Det brukar fungera med vilka klämringar som helst. Kolla att rören är runda och raka där du kapar (när det är en begagnad blandare.)
Kom ihåg den stora plastbrickan om du monterar direkt i plåt.
Det brukar fungera med vilka klämringar som helst. Kolla att rören är runda och raka där du kapar (när det är en begagnad blandare.)
32mm kör alltid jag med, större än så så kan gummipackningen under hamna i hålet så att säga och då blir det inte tätt mellan plåt/blandare.
Vad jag vet har jag inte stött på någon "vanlig" klämringskoppling som inte är godkänd för kopparrör.
Kapa rakt och montera nya kopplingar för godkänd installation, och som du redan visste är stödhylsor ett måste!
Vad jag vet har jag inte stött på någon "vanlig" klämringskoppling som inte är godkänd för kopparrör.
Kapa rakt och montera nya kopplingar för godkänd installation, och som du redan visste är stödhylsor ett måste!
Klicka här för att svara