5 355 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Går det skarva och bygga in 16 mm kopparrör?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Håller med Odjuret att hårdlöda rör på ett korrekt sett är nästan en bortglömd konst.
Är det rätt gjort sen man nästan inget lod alls utan det är där det ska vara inne i skarven.
Har sett många skräck exempel där det sett för djä.... ut på ren svenska.
Är det rätt gjort sen man nästan inget lod alls utan det är där det ska vara inne i skarven.
Har sett många skräck exempel där det sett för djä.... ut på ren svenska.
det är rätt värme som gäller mörk rött för till lodet och det springer in i skarven även upp o nerGöran.W skrev:
Nej det måste konas upp. http://www.koppar.com/files/2009-04_faktablad_gamla_dimensioner_svenska.pdf
att jag skrev om koningsverktyg för kylrör beror på att man fortfarande använder tum där.
Kona upp, rengör noga, på med flussmedel, ihop med rören och lödda. Lite handsvett räcker för att sabba lödningen. Jag använder flussmedel som man penslar på ytorna, avsikten är att hindra kopparn från att oxidera när man värmer, använder man tråd med fluss på istället så finns det inte på plats förrän det är för sent.
25 och 28 rören passar däremot bra ihop, precis lagom fog. Men det hjälper inte TS.
att jag skrev om koningsverktyg för kylrör beror på att man fortfarande använder tum där.
Kona upp, rengör noga, på med flussmedel, ihop med rören och lödda. Lite handsvett räcker för att sabba lödningen. Jag använder flussmedel som man penslar på ytorna, avsikten är att hindra kopparn från att oxidera när man värmer, använder man tråd med fluss på istället så finns det inte på plats förrän det är för sent.
25 och 28 rören passar däremot bra ihop, precis lagom fog. Men det hjälper inte TS.
Redigerat av moderator:
jag har fel där det var andra dimitioner jag förväxlade,men det finns lödskarvar 16-15ion skrev:Nej det måste konas upp. [länk]
Lödar man med hårdlod (kopparfossfor) 2 eller 4% silver behövs det varken puts eller fluss när det gäller koppar mot koppar
Kruxet är att få en rörmokare som löder skarven i bjälklaget, skrivas heta arbeten likaså fullgod släckutrustning ska finnas på plats, ifall brasan blir ett faktum. Gjorde en skarv igår, fällde in två nya ventiler i golvet på bef Kv vv ledningar som betjänade ett äldre badrum som skall renoveras. Nya matningarna till fördelare skall kopplades in på dessa ventiler. Snickaren ordnar en fin lucka i golvet i hallen utanför badrum så man lätt kan se status på de inbyggda kopplingarna likaså komma åt att dra eller repa ev läckage.
mvh
mvh
Klicka här för att svara