11 786 läst ·
16 svar
12k läst
16 svar
T-koppling samt slangar till blandare? (Många bilder)
Hej,
Jag är på jakt efter en T-koppling för att kunna koppla in min diskmaskin. Min nya blandare har ingen diskmaskinsavstängning och därför ingen extra koppling för vatten.
Detta är ledningarna som kommer in i lägenheten, vet inte vad rörtypen kallas, PEX? Det är iaf plaströr.
Sitter lock för anslutningarna just nu.
Kallvattenröret vill jag ha en T-koppling till, där jag kan koppla diskmaskinens vattenanslutning.
Såhär ser det ut i instruktionerna, AquaStop-delen verkar klara två olika rördiametrar (med hjälp av adapter).
Från den andra änden i T-kopplingen behöver jag en slang som skall kopplas till blandaren, delen som skall sitta i blandaren ser ut som nedan. Den slangen jag fick med är för kort.
Gjorde en liten bild om min förklaring var otydlig.
Det jag behöver är alltså följande:
1. T-koppling som passar på vatette avstängning
2. Del av T-koppling som passar mot diskmaskinens G 3/4" eller G 1/2" gänga.
3. Flätad slang som passar den tredje anslutningen på T-kopplingen med en liten anslutning (se bild) som passar blandaren.
Tacksam för all hjälp!
Och snälla, snälla, ni behöver inte förklara för mig att jag måste ha diskmaskinsavstängning över diskbänken. Detta är mitt beslut, mitt ansvar, och inte vad jag efterfrågar i tråden. Jag har även kollat med mitt försäkringsbolag, och detta är godkänt hos dem, så håll diskussionen till vad det är jag behöver och inte vad som är rätt och fel. Tack!
Jag är på jakt efter en T-koppling för att kunna koppla in min diskmaskin. Min nya blandare har ingen diskmaskinsavstängning och därför ingen extra koppling för vatten.
Detta är ledningarna som kommer in i lägenheten, vet inte vad rörtypen kallas, PEX? Det är iaf plaströr.
Sitter lock för anslutningarna just nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kallvattenröret vill jag ha en T-koppling till, där jag kan koppla diskmaskinens vattenanslutning.
Såhär ser det ut i instruktionerna, AquaStop-delen verkar klara två olika rördiametrar (med hjälp av adapter).
Logga in
Skapa konto
Från den andra änden i T-kopplingen behöver jag en slang som skall kopplas till blandaren, delen som skall sitta i blandaren ser ut som nedan. Den slangen jag fick med är för kort.
Logga in
Skapa konto
Gjorde en liten bild om min förklaring var otydlig.
Det jag behöver är alltså följande:
1. T-koppling som passar på vatette avstängning
2. Del av T-koppling som passar mot diskmaskinens G 3/4" eller G 1/2" gänga.
3. Flätad slang som passar den tredje anslutningen på T-kopplingen med en liten anslutning (se bild) som passar blandaren.
Logga in
Skapa konto
Tacksam för all hjälp!
Och snälla, snälla, ni behöver inte förklara för mig att jag måste ha diskmaskinsavstängning över diskbänken. Detta är mitt beslut, mitt ansvar, och inte vad jag efterfrågar i tråden. Jag har även kollat med mitt försäkringsbolag, och detta är godkänt hos dem, så håll diskussionen till vad det är jag behöver och inte vad som är rätt och fel. Tack!
Jag vill ändå tillägga att be att få skriftligt från ditt försäkringsbolag att de godkänner den avvikelsen från säkert vatten.
Så att du inte står där med svansen mellan benen. Om det är en lgh så skulle jag än mindre chansa att inte köra enligt säkert vatten. Det är lite större kostnader som blir. där kan dessutom styrelsen ha lite att säga till om.
Så att du inte står där med svansen mellan benen. Om det är en lgh så skulle jag än mindre chansa att inte köra enligt säkert vatten. Det är lite större kostnader som blir. där kan dessutom styrelsen ha lite att säga till om.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Jag skulle välja en T- koppling med R15 (=G1/2) utanpåliggande gänga ex:
http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-t-ror-utv-15/?select=true.
Den bör passa på kopplingen du har på inkommande (där proppen sitter nu). Och så diskmaskinen direkt på den med adaptern.
Den där slangen till blandaren, skulle jag behålla, och istället skarva på en bit (de slangarna hör till blandaren, och är inte nödvändigtvis standard). Ev en anslutningsslang i liknande material. Andra änden på slangen du visar på bild 3 har troligen en R10, eller R15 koppling i sin andra ände.
http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-t-ror-utv-15/?select=true.
Den bör passa på kopplingen du har på inkommande (där proppen sitter nu). Och så diskmaskinen direkt på den med adaptern.
Den där slangen till blandaren, skulle jag behålla, och istället skarva på en bit (de slangarna hör till blandaren, och är inte nödvändigtvis standard). Ev en anslutningsslang i liknande material. Andra änden på slangen du visar på bild 3 har troligen en R10, eller R15 koppling i sin andra ände.
Ja, tack, det skall jag göra. Men snälla, jag ber er att svara på det jag frågar från och med nu.Odjuret skrev:Jag vill ändå tillägga att be att få skriftligt från ditt försäkringsbolag att de godkänner den avvikelsen från säkert vatten.
Jag kommer antagligen att installera någon typ av diskmaskinsavstängning i framtiden, det är inte svårt att koppla på det i efterhand.
Över till T-kopplingen nu, tack!
Tack för ditt svar. En sak jag glömde säga är att inkommande har utvändiga gängor, alltså proppen är ett "lock" och har invändiga gängor. Är det då smartare att använda denna typen av T-koppling http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-t-ror-inv-15/?select=truehempularen skrev:Jag skulle välja en T- koppling med R15 (=G1/2) utanpåliggande gänga ex:
[länk].
Och sen denna typen av adapter för att få utvändig gänga till blandaren?
http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-d-nippel-15/?select=true
Samt denna övergång till diskmaskinsanslutningen som är 3/4"
http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-d-nippel-20x15/?select=true
Vad tror ni?
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Skall tillägga att det ser lite trångt ut, så ev. måste du sätta diskamaskinsdelen på ett rör en bit ifrån, som du drar till T- kopplingen.
Den där rörklammern ser inte så stabil ut. Det är viktigt att det är klamrat vid kopplingen. Det blir tryckstötar i rören som kan få kopplingarna att läcka efter ett tag.
Den där rörklammern ser inte så stabil ut. Det är viktigt att det är klamrat vid kopplingen. Det blir tryckstötar i rören som kan få kopplingarna att läcka efter ett tag.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Jo jag tänkte fel. Kör med den med utanpåliggande.
Använd lin och pasta som gängtätning, det kan ta ett par gånger innan du får till det första gången. men får du bara linet att stanna i kopplingen (problemet är att linet lätt trycks ut när man gängar ihop delarna) så blir det "alltid" tätt. Andra metoder som gängtape däremot brukar ofta läcka om man är nybörjare. De kopplingar som ha "lekande mutter" har (alltid?) en inbyggd packning, och skall inte tätas med lin eller annat.
Använd lin och pasta som gängtätning, det kan ta ett par gånger innan du får till det första gången. men får du bara linet att stanna i kopplingen (problemet är att linet lätt trycks ut när man gängar ihop delarna) så blir det "alltid" tätt. Andra metoder som gängtape däremot brukar ofta läcka om man är nybörjare. De kopplingar som ha "lekande mutter" har (alltid?) en inbyggd packning, och skall inte tätas med lin eller annat.
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Okej, perfekt, då köper jag den modellen.hempularen skrev:Jo jag tänkte fel. Kör med den med utanpåliggande.
Ska läsa på hur man gör med lin och pasta, och ha det under uppsikt den första tiden.
Jag letar faktiskt efter en ny rörklammer, denna modell jag har är bara den ena delen skruvad i väggen, inte den delen som håller rören på plats. Vill ha en med genomgående skruv (den är skruvad i en träregel som sitter bakom bänkskåpet).
En annan sak, jag är inte helt hundra på vilket rör som är varm och vilket som är kallvatten längre. Är dock rätt säker på att det högra röret på bild är kallvatten, men inte 100%. Finns det någon märkning eller något sätt att kolla, utan att koppla in allt och testköra?
Om det är det högra röret som är kallvatten så tror jag inte det är några problem att få in diskmaskinskopplingen, kan även fästa denna i regeln.
Antar att du menar de flätade PEX-slangarna med gummipackning när du säger lekande mutter? Dessa dras bara, utan någon gängtejp eller liknande?
Om jag skall förlänga den medföljande slangen till blandaren så tänkte jag att jag köper denna slang: http://www.jula.se/flatad-pexslang-450848 och sen två stycken nipplar med samma gänga på båda sidor.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Det brukar inte finnas någon märkning. Jag kommer inte säkert ihåg vad som brukar vara standard för placering. Men om du tittar på blandaren så bör det framgå vilken som är kall o varm på den, och har ett proffs dragit fram rören så kan du (nästan) lita på att de sitter rätt i förhållande till en normal blandare.
Det var ungefär en sådan slang från Jula jag tänkte på. Om du handlar på något lite mer välsorterat ställe (kanske Hornbach, eller Bauhaus) så kan det finnas slang med utanpåliggande gänga i ena änden, så du slipper en nippel.
Det var ungefär en sådan slang från Jula jag tänkte på. Om du handlar på något lite mer välsorterat ställe (kanske Hornbach, eller Bauhaus) så kan det finnas slang med utanpåliggande gänga i ena änden, så du slipper en nippel.
Jag tror kallvatten är höger, men som sagt, osäker. Får väl i värsta fall ordna om.hempularen skrev:Det brukar inte finnas någon märkning. Jag kommer inte säkert ihåg vad som brukar vara standard för placering. Men om du tittar på blandaren så bör det framgå vilken som är kall o varm på den, och har ett proffs dragit fram rören så kan du (nästan) lita på att de sitter rätt i förhållande till en normal blandare.
Tror du det finns en sån flätad pex-slang med utgående gänga i ena änden? Eller kanske en med utgående gänga i båda ändar (så slipper jag en nippel över huvud taget).
Mvh. Joakim
Insåg nu att det är R10 jag har och inte R15 som jag trodde. Alltså vattnet in i lägenheten.
Ska jag köpa en R10 T-koppling och nipplar för att förstora gängan till diskmaskin eller ska jag köpa en R15 och förminska kopplingen vid tillvattnet?
Kan det bli en flaskhals om man kör med R10 T-kors?
Ska jag köpa en R10 T-koppling och nipplar för att förstora gängan till diskmaskin eller ska jag köpa en R15 och förminska kopplingen vid tillvattnet?
Kan det bli en flaskhals om man kör med R10 T-kors?
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Ta det som är enklast.
Var iväg och köpte alla delar jag behövde igår.
Insåg dock en sak idag.
Ballofixen (vatette), ska den ha någon speciell koppling mot sig?
Vet att den är R10 men kommer det funka med det jag köpte? Jag köpte en vanlig R10 till R15 nippel som jag tänkte dra fast med lin och pasta.
Behöver man någon speciell konisk grej mot vatette kopplingen?
Tacksam för snabbt svar!!
Insåg dock en sak idag.
Ballofixen (vatette), ska den ha någon speciell koppling mot sig?
Vet att den är R10 men kommer det funka med det jag köpte? Jag köpte en vanlig R10 till R15 nippel som jag tänkte dra fast med lin och pasta.
Behöver man någon speciell konisk grej mot vatette kopplingen?
Tacksam för snabbt svar!!
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Det ser ut som det är vanlig rörgänga på ballofixen. Hatten som sitter där tätar genom att det ligger en packning i botten på den som tätar mot kanten på kopplingen.