Satte igång vattnet i mitt nya renoveringsobjekt och inte helt oväntat så läckte en tkoppling uppe i taket i ett innerhörn..
T-kopplingen var helt söndersprucken och frågan är nu hur man gör när man byter egetligen. Om jag kapar rören bakom muttrarna blir dom ju snäppet för korta för en ny t-koppling såklart-..dessutom är två av rören väääldigt nära väggarna så det finns ju inte många millimeter att göra på om det ens går att få dit en mutter...

T-kopplingen som satt äs säkert 50 år gammal så att nyttja muttrarna igen vet ja inte... ser dessutom ut som det sitter rester kvar av kopplingen i gängorna..

En bild.....

securedownload.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Knepigt läge....! Vad tror du om att kontakta en röris och se om han kanske har en likadan koppling i gömmorna? Det skulle nog jag lägga lite tid på...

Är det klämrings kopplingar så går det att kapa/slipa bort konorna och montera nya.

Det är säkert Securex med uppkragade rör och 16mm, så nästan enda rimliga är nog som Mathias säger söka efter ett lika T-rör och nya konor.

Det kanske kan vara ett alternativ att löda. Fast lite risky kanske med röret som går in i väggen. Hur ser det ut med röret som går in i väggen? Går det rakt igenom kan du kanske byta ut det helt?

Om det är 16mm så kan man dra i en övergång i mitten röret sedan försöka få ihop de andra två med nya kopplingar och t rör. Annars så fråga hos lokala rörmokarn om du får se han skrot binge och rota lite efter ett beg t rör

http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i1472.html

mvh

DU! Jag kan faktiskt tänkas ha en eller flera sådana t-kopplingar liggandes....

Pulat själv lite och ja fick till det genom att byta det ena röret och förlänga det andra... Meckigt va det men det funka. Nästa gång det spricker blir det värre...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.