Hej! Jag har problem med ett avlopp under mitt källargolv som vill på att sätta igen under toastolen. Har kollat med en kamera och dom har satt en rak plast anslutning mot det befintliga betongröret vilket inte låter så smart.
Hur vanligt är det att det är betongrör under källargolven? alla jag har pratat med säger att det till 99% är gjutjärnsrör under källargolv och att det förmodligen rostat sönder och det är därför det stockar igen.
Har tänkt sätta klinkers och kakel samt fixa till bastun så jag undrar om det är bäst att byta ut betongrören under golven men dom kanske håller förevigt?
Problemet är att det inte blir så roligt att riva upp en halvt renoverad källarvåning :(

Betongrör rostar ju inte sönder, men de kan spricka av rörelser, t.ex. om de drabbas av tjäle (det borde inte vara problemet under huset dock). Har du allvarliga och återkommande problem med stopp i avloppet kanske du borde byta ändå, innan du renoverar mera?

Vad menar du att man gjort vid anslutning mellan plast och betongrör, skiss?

Jag menar att man inte satt någon böj på det längsgående betongröret utan satt plaströret rakt på likt ett T om du förstår. Den delen kommer jag att byta ut men vill inte byta ut hela stammen under huset, det var därför jag undrar livslängden på betongrör

Betongrör slits dom med så om du inte är villig att chansa så byt ut dom skulle jag säga. Dom slits i skarvar och böjar och tillslut faller dom i bitar.

De kan tanda i skarvarna har jag sett på avloppsfilm, behöver inte vara så hos dig. Vill du inte ta upp källargolvet så går det att relina avloppet, men det kostar en peng.

Mvh

Relining är ett alternativ så klart. Prisuppgift jag fått för en villa hos Tubus är mellan tumme och pekfinger 22-35.000 kr antar att det är ungefär lika hos Proline.

Har bara hört negativa saker om relining, ska kontrollera alla avlopp med kamera och ser det lika bra ut som det lilla jag kollat så behöver jag bara göra om en skarp böj där det vill på att sätta igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.