Kom på nu att jag sett att folk matar sin bänkdiskmaskiner via strålsamlaren från sin köksblandaren, borde ju vara samma sak...?!

Kopplar du med rör från duscblandarens utlopp till ventil mot utkastare så är du säker, skulle föreslå en backventil mellan blandarens utlopp och ventil så du inte får baktryck.

Snygg ritning du knåpat ihop!

Mvh

• Gilla
corre
  • Laddar…
Alimaj skrev:
Jag var nog lite otydlig i min formulering.

Jo jag har installerat en gammal termostat-dusch-blandare innan min vattenutkastare till trädgårdsslangen och diverse ventiler.
Utgångsläget ska vara att alltid mata trädgårdsslangen med kallvatten, men ibland kan man behöva lite varmvatten, tvätta bilen, mc, fasaden (plåt) etc. och då är tanken att jag ska skifta om så att blandaren matar trädgårdsslangen.

Detta är ju inte riktigt vad en termostat blandare är konstruerad för.

Dels så kommer det ligga tryck på utloppet på blandaren då jag endast kör på kallvatten och stängt till blandaren, sen så kommer det ligga tryck på blandaren när det är öppet till blandaren men inte går något flöde i slangen.

Det ena problemet är väl hyfsat lätt att lösa, antingen med extra ventil alt. backventil, men behövs det?
Men det andra att det blir tryck på utloppet på blandaren när det inte är något flöde i slangen går ju kinte att komm runt.
Fixar blandaren detta eller kan detta knäcka blandaren och orsaka problem?

[bild]
Ser bra ut! En kulventil mellan KV och det blandade också så är det komplett! Annars kan KV ha högre tryck och läcka över till det blandade vid fullt uttag av blandat vatten.
Ventilen i dessa blandare är kraftigare och tål detta med. Troligaste felet är nog att det kommer kärva om du inte använder det på något halvår. Men det borde vara ett mindre problem, har man VV i vattenutkastaren så kommer det användas lagom ofta :)

Tack för alla svar, monterade in en ventil efter blandaren. Då här blev det!
ImageUploadedByByggahus.se1391206317.839017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Luras bilden eller är KV och VV förbundna i mitten till höger, ovanför ventilen?

Ett konstverk! :)

corre skrev:
Luras bilden eller är KV och VV förbundna i mitten till höger, ovanför ventilen?
Nej det är inte förbundet, det går endast bypassa blandaren med kallvatten

Alimaj skrev:
Nej det är inte förbundet, det går endast bypassa blandaren med kallvatten
Lurigt som tusan :D
Ser verkligen ut som ett kors :P

corre skrev:
Lurigt som tusan :D
Ser verkligen ut som ett kors :P
Ja, verkligen! Stämmer med lödningar och allt!

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.