Hej,

Har precis köpt ett fritidshus med ett ca 20-30 år gammalt BDT avlopp. Säljaren sa att detta på bilden är en "enkammarbrunn" och den därför inte är godkänd av kommunen men den fungerar utmärkt. Avloppet från huset kommer in på höger sida och går ut på vänster där det går vidare till en fördelningsbrunn och sedan till infiltration.

Men jag tycker det ser ut som det är två kammare? Någon som vet?

Riskerar jag på att åka på att betala "böter" när kommunen (Norrtälje) gör en inventering i området tror ni? Borde jag gräva nytt avlopp snarast?

//Jonas
 
  • IMG_4682.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du är beredd på kostnaden att göra nytt så är det väl bara att ringa kommunen och förklra läget, och be dom att komma ut till dig och ge lite råd...
 
Göran.W
Böter får du inte när dom inventerar utan normalt får man ett föreläggande att innom 2 år anlägga en ny godkänd anläggning,
Kolla med säljaren om det finns något föreläggande eftersom han säger den inte är godkänd.
Finns inget föreläggande är det bara att använda anläggningen och plannera ett byte efter nästa inventering.
Det bästa är att börja spara pengar och byta när man har fått ihop pengarna även om dom inte inventerat.
Det kan vara så att ägaren fått föreläggande men då vill jag minnas att det försvinner vid ägarbyte och det blir ett helt nytt istället när dom upptäcker att det är en ny ägare.
 
Jag vet inte hur det fungerar i Norrtälje kommun, men på Gotland inspekterar de avlopp, och om man då visar sig ha ett icke godkänt sådant så får man betala inspektionskostnaden som är ett antal tusenlappar. Plus naturligtvis att man blir ålagd att anlägga nytt.
 
Hemmakatten
Här där vi bor håller kommunen på med en inventering och besiktning av avlopp som är mer än fem år gamla. varje fastighetsägare får betala en summa, 1400 eller 1700 kr (kommer inte ihåg vilket), för kontrollen oavsett om avloppet blir godkänt eller ej.
 
Oss mig det är 850 kr / time. DE har räkna 2 timmar. Jag ska göra en nytt ansökan ( 5000 kr) och då få jag en rabatt med 1700kr om jag gör det under 2 månader...Men de vill att jag ta en sluten tank för allt...
 
Bilden visar en väldig dålig tvåkammar brunn, som kan användas kanske för köket men inte wc.... Olagligt är det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.