Har enligt vattenprov alldeles för hög flouridhalt i vårt vatten, hela 7,7 mg/liter.

Detta innebär att vattnet är otjänligt. Vi måste därför installera någon form av reningsanläggning/vattenfilter som filtrerar bort fluoridet.

Tydligen finns det två olika alternativ:
Omvänd osmos eller fluoridmassa och kolfilter

är det någon som har erfarenhet eller kunskap om detta problem och som kan komma med råd och synpunkter vore jag tacksam.

Vilken metod är bäst?
användarvänlighet och pris?

Rena bort fluorid är kostsamt. Förre ägaren borrade för bergvärme och satte då även ned en pump för kranvatten. När jag flyttade in så hade jag planer på att använda det som hushållsvatten, men provsvaret sade 2.12 mg/l fluorid (över 1.5mg/l skadar tandemaljen) samt att det var mycket hårt (26.0)+ hög kloridhalt. Blev erbjuden Princess MAxi filteranläggning + kompletterande fluoridfilter á total kostnad 11500 kr + omfyllnadssats 550kr/sats. Med denna lösning skulle jag bara få en tappkran för drickbart vatten, så jag gav upp drömmen om eget vatten, för dyrt och krångligt.

Så jag kör vidare med kommunalt och sprutar brunnsvattnet på gräsmattan när det behövs. Det går att tvätta bilen med brunnsvattnet, men jag måsta göra den avslutande skjöljningen med kommunalt vatten, annars får jag fläckar i billacken.

Hoppas du har tillgång till annat vatten , annars får du nog räkna med dyra filter lösningar. Min offert var från 1996, har ingen aning om vad det kostar idag. Men om det följt KPI så landar det väl på över 20,000 kr idag.

Redigerat:
Tack för svar. Har tyvärr inget annat vatten. Så jag sitter med skägget i brevlådan.

På sån höga värden skulle jag nog välja osmosrening, men välj än med inbyggt TDS-skydd så du vet när den tappar reningskapacitet och kan byta membran.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.