Har fått ett mindre bekymmer i vårt nyinköpta hus. Efter ett par minuters rinnande kommer det nämligen bara varmvatten ca 10-20 sek, sen svalnar det igen.
Nere i källaren står temp för utgående tappvatten på mellan 65-70 grader, så verkar som att pannan ändå värmer vattnet.
Själva pannan är en kombipanna från kallt 70-tal, så vi är fullt medvetna om dess ålder. Dock flyttade vi in i helgen, och har inte kunnat duscha ordentligt. Har inte lyckats få tag på säljaren. Det är en EGO TE-71 med externa elpatroner om det säger någon något. Det finns två elpatroner, men bara den ena är i bruk.
Fjärrvärme kommer till området under året, så vill ju helst inte investera allt för mycket innan dess.
Någon som varit med om detta någon gång och kan ge något tips?
Nere i källaren står temp för utgående tappvatten på mellan 65-70 grader, så verkar som att pannan ändå värmer vattnet.
Själva pannan är en kombipanna från kallt 70-tal, så vi är fullt medvetna om dess ålder. Dock flyttade vi in i helgen, och har inte kunnat duscha ordentligt. Har inte lyckats få tag på säljaren. Det är en EGO TE-71 med externa elpatroner om det säger någon något. Det finns två elpatroner, men bara den ena är i bruk.
Fjärrvärme kommer till området under året, så vill ju helst inte investera allt för mycket innan dess.
Någon som varit med om detta någon gång och kan ge något tips?
Ja, att duschen kan vara kall är väl uppfriskande 
Nej skämt åsido. Det sitter en termostat i duschblandaren som kanske har kalkat igen och/eller termostat"känselkroppen" slutat fungera. Inte helt ovanligt
MEN det förklarar inte varför det är kallt i tvättställsblandaren som egentligen bara är en blandningsventil.
Det verkar vara något generalfel på varmvattentillförseln. Kan vara tex
Att pannans VVX är igenkalkad (pannan är varm men värmeöverföringen till tappvarmvattnet inte fungerar)
Om flödet generellt varit dåligt så kunde det tex vara ett smutsfilter typ detta
http://www.rinkabyror.se/artikel/smutsfilter-15r/
men det verkar det inte vara i ditt fall eftersom flödet är lika bra som på kallvattensidan.
I inloppet till duschblandaren brukar det sitta en fin sil - kan denna vara igensatt?
Om du spolar varmvatten en längre stund; känn på varmvattenröret nära pannan om det kallnar fort eller är fortsatt varmt när du tappar vv.
Nej skämt åsido. Det sitter en termostat i duschblandaren som kanske har kalkat igen och/eller termostat"känselkroppen" slutat fungera. Inte helt ovanligt
MEN det förklarar inte varför det är kallt i tvättställsblandaren som egentligen bara är en blandningsventil.
Det verkar vara något generalfel på varmvattentillförseln. Kan vara tex
Att pannans VVX är igenkalkad (pannan är varm men värmeöverföringen till tappvarmvattnet inte fungerar)
Om flödet generellt varit dåligt så kunde det tex vara ett smutsfilter typ detta
http://www.rinkabyror.se/artikel/smutsfilter-15r/
men det verkar det inte vara i ditt fall eftersom flödet är lika bra som på kallvattensidan.
I inloppet till duschblandaren brukar det sitta en fin sil - kan denna vara igensatt?
Om du spolar varmvatten en längre stund; känn på varmvattenröret nära pannan om det kallnar fort eller är fortsatt varmt när du tappar vv.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Hur är det med blandningstemostaten vid pannan. Där brukar sitta en temostatstyrd blandare som skall blanda ner temperaturen från pannan, undvika skållning.
Om du känner på röret till termostaten, och det är varmt, men kallt ut från termostaten, så har du felet där. Är det kallt även till termostaten så är det pannan som är problem. Har du otur så sitter blandaren inne i pannan. Då kan det vara svårt.
Om du känner på röret till termostaten, och det är varmt, men kallt ut från termostaten, så har du felet där. Är det kallt även till termostaten så är det pannan som är problem. Har du otur så sitter blandaren inne i pannan. Då kan det vara svårt.
Precis haft rörmokaren här, och det är precis som ni säger - troligtvis den där blandventilen. När man spolar "varmvatten" i huset så förblir röret ovanför ventilen ljummet, trots betydligt varmare under. Så den byts i eftermiddag med förhoppning om gott resultat så vi kan duscha och diska!
....ett par dagar senare (har varit på sjukhus och inte duschat hemma) upptäcker vi att det fortfarande inte är 100% tillfredsställande med varmvattnet. Det kommer varmvatten någon minut eller två, sen sjunker temperaturen. Samma sak i alla kranar. Märker även att tappvattnet i pannan sjunker i temp till 55 grader (65 grader innan man öppnar kranarna). Är detta normalt eller är det varmvattenberedaren i pannan som är på väg att ge upp??
