Håller på att planera för en ombyggnad och ett av rummen som ska flyttas är badrummet.

Det "jobbiga" är att inkommande vatten kommer upp genom golvet i badrummet och så får man inte göra längre enligt Säker Vatten 2011 (sid 25).

Hur tusan ska man få in vattnet då undrar jag. Det kommer ju liksom underifrån om jag vill eller inte. Det enda rummet som har vattensäkert golv och golvbrunnar är badrummet.
Ett förslag jag fick var vattentätt inbyggnadsskåp med avlopp på men det skulle ju för det första släppa ut vattnet på samma golv ändå och sen vill jag se vilket kopplingsskåp som har ett avlopp som pallar 8 bar från en 32 mm ledning ....

tyvärr får man inte det enligt säker vatten.
se tex http://www.sakervatten.se/vanliga-fragor/installationsfragor

Därav min fråga. Som det är just nu verkar det vara helt omöjligt att dra in vatten i huset så länge jag gör om badrummet. Dock är det godkänt så länge jag inte gör det .....

Du kan inte acceptera en korrekt tätad och välbyggd avvikelse då?
En välgjord sådan är ju tämligen säker oavsett vad SäkertVatten säger, som naturligtvis inte får säga sånt offentligt.

Kopplingsskåpet blir ju enormt om du ska få plats med vattenmätarkonsol i det.

Säkert Vatten är ju inte en lag utan endast branschregler.

Det värsta som kan hända är att försäkringsbolaget vägrar att betala ersättning vid en eventuell läcka. Jag skulle därför diskutera läget med FB och få dem att godkänna installationen. Det kan inte vara omöjligt, speciellt som det handlar om ett befintligt hus.

Själv har jag högaktningsfullt struntat i Säkert Vatten eftersom hela vårt badrum är utfört i sten och betong. Inte så att jag vill rekommendera andra att göra samma sak rakt av, men vissa överväganden kan man faktiskt göra själv.

• Gilla
GoForIt och 1 till
  • Laddar…
Det lockar onekligen.

Jag har ju plintgrund och trossbotten så det är hu helt omöjligt att det blir vatten stående.
Sen tänkte jag naturligtvis dra tex ett 50 mm rör från under marknivå hela vägen upp till golvnivå plus 20 cm ungefär. Dvs så länge mattläggaren svetsar den uppvikta mattan mot röret så ska det vara helt lungt men den jag pratade med på försäkringsbolaget hänvisade stenhårt till säker vatten. Antingen prickfritt protokoll eller ersättning=0 oavsett om det var vattenintaget som hade vållat skadan.

Jag har klurat lite och en fuling är att göra en ca 10-15 cm lång väggsektion 125 mm tjock istället för de vanliga 70 mm. Då kan man kanske få plats med ett 50 mm rör och 2st 45 graders böjar i väggen. Kommer det genom vägg är det ju godkänt ......

Jag undrar vilken golvbrunn som klarar svälja 8 bara tryck från 32mm slang. Känns inte som det finns?

vectrex skrev:
Jag undrar vilken golvbrunn som klarar svälja 8 bara tryck från 32mm slang. Känns inte som det finns?
Finns inget avlopp i huset som klarar det såvida du ite stoppar ned slangen i avloppsröret :D
Det torde ju vara gott över 250l/min om en koppling kryper av...

Väljer du en klack i badrummet där inkommande kv kommer in tycker jag det är helt okej lösning. Oavsett måste inkommande komma upp någonstans i huset, många hus kommer det upp i tvättstuga groventre i ansl till pannan. Skulle det smälla isär så blir huset dränkt oavsett, vet där 22 ledning flög isär ett rum med golvbrunn och vattnet rann ut ifrån ytterdörren ändå.

mvh

spekerök skrev:
Väljer du en klack i badrummet där inkommande kv kommer in tycker jag det är helt okej lösning. Oavsett måste inkommande komma upp någonstans i huset, många hus kommer det upp i tvättstuga groventre i ansl till pannan. Skulle det smälla isär så blir huset dränkt oavsett, vet där 22 ledning flög isär ett rum med golvbrunn och vattnet rann ut ifrån ytterdörren ändå.

mvh
Ja men det är inte en ok lösning enligt säker vatten och det är då de krav jag måste uppfylla

Tur jag har två då :)

En under duschkabinen och en under badkaret plus en spygatt i bastun ........

Har nu haft ett snack till med försäkringsbolaget.
De hävdar stenhårt att det absolut inte får dras något inkommande vatten genom golvet i badrummet och därmed punkt.
pem32 i 45 graders böj går bort pga att det blir för hård böjradie

Håller på att se om det går att ta bort ett par garderober och förminska en klädkammare lite så att det går att klämma in en minitoa på typ 1,2X0,9 meter och ta in vattnet där. Har dock inte lyckats klura ut om det är ett krav på golvbrunn i det rummet

nån som vet om det måste vara golvbrunn där man har vattenmätaren?.

Gick över hela huset med tumstocken i går och hittade ett litet trevligt byggfusk.
Huset är ca 15 cm bredare än på ritningen så nu har jag plats för att göra mini-toan.
dock blir det betydligt knöligare under ombyggnadsfasen då jag blir tvungen att göra lite temporära dragningar av vattnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.