Hej,

min syster har ett hus utanför Höör i Skåne och hon har fått hem ett brev om att kommunen ska bygga ut kommunalt spill- och dricksvatten.

Priset fram till hennes tomtgräns ska enligt kommunen kosta ca 200 000kr. Notera att det är utan vidare anslutning in till hennes hus, dvs endast till tomtgränsen.

Är detta en rimlig summa?

I min, helt ogrundade, uppfattning är det väldigt dyrt?

Mvh

EDIT: Husen runt omkring är främst vinterbonade fritidshus, men även några vanliga fritidshus och villor.

Vad är alternativen nu ?
Egen tre-kammarbrunn?
Vad skulle en ombyggnad kosta om/när reglerna skärps?
Är nuvarande anläggning godkänd idag? Även i, låt oss säga,ett10-års perspektiv?
Det är väl mot detta man måste bedöma om det är dyrt eller billigt? :confused:

Glöm inte att fastighetens värde höjs i motsvarande mån om det är kommunalt VA.

Redigerat:
Idag har hon en borrad vattenbrunn och en trekammarbrunn.
Anläggning är godkänd.

Det är inte fråga om rimlig kostnad, utan verklig kostnad fördelat på antal brukare.

Eget vatten kan hon fortsätta med om hon vill, men avloppet kommer hon troligtvis att tvingas ansluta till det är det vanliga överallt. Det är även på så sätt man kan bestämma vad kostnaderna fram till fastighetsgräns blir.

cecar33 skrev:
Det är inte fråga om rimlig kostnad, utan verklig kostnad fördelat på antal brukare.
Är kommunen skyldig att ordna detta till självkostnadspris eller är dom tillåtna att även ta en vinst?

Nja, vad menar du med verklig kostnad? Anslutningskostnaden är ju beräknad utifrån hela VA-nätet. Taxan bestäms av kommunfullmäktige.

Hur som helst, jag kikade på Höörs VA-taxa och av den framgår att din syster torde ha runt 4000 kvm tomtyta baserat på avgiften, 200 tkr?

Översatt till "min" kommuns Va-taxa skulle en anslutningsavgift här hamna på 187 500 kr för en likvärdig tomt här.

Det vet jag inget om, men förr hette det om jag inte minns fel. Kommunal och statlig verksamhet inte skulle vara vinstdrivande men det är nog en tolknings fråga i dag tror jag.

roland53 skrev:
Är kommunen skyldig att ordna detta till självkostnadspris eller är dom tillåtna att även ta en vinst?
Ja, det är självkostnadsprincipen som gäller. Kommunen får heller inte subventionera övrig kommunal verksamhet från VA-kollektivet. Tvärtom däremot går bra, dvs. att man med skattepengar subventionerar VA-nätet.

Kommunen får dock fondera "vinster" för att säkra långsiktighet etc.

Redigerat:
mexitegel skrev:
Nja, vad menar du med verklig kostnad? Anslutningskostnaden är ju beräknad utifrån hela VA-nätet. Taxan bestäms av kommunfullmäktige.

Hur som helst, jag kikade på Höörs VA-taxa och av den framgår att din syster torde ha runt 4000 kvm tomtyta baserat på avgiften, 200 tkr?

Översatt till "min" kommuns Va-taxa skulle en anslutningsavgift här hamna på 187 500 kr för en likvärdig tomt här.
Anslutningskostnaden är en sak, men kostnad för vägar och VA är något annat.

Frågan var om kostnaden för byggandet av nätet fram till fastighetsgräns, därtill kommer anslutningskostnaden.

Ja, det är skillnad på vägar och VA. VA (inkl. dess anslutningsavgifter) regleras som jag skrev tidigare i VA-taxan, det har inget med kostnaden för vägar att göra.

mexitegel: japp, tomten är runt 4000m2.

Någon som vågar sig på en gissning om vad kopplingen från tomtgräns in till huset kan gå på?

Har precis fått räkningen för min tvångsansliutning till kommunala VA. Landade på ca 140 kkr.
De som under de 10 senaste åren fixat egen anläggning för avloppet får räkna av anslutningsavgiften, med 10 % per år, för detta. Säg att du betalat 100 kkr för en tank för fem år sedan får reducerat pris med 50 kkr.
Din systers anslutningsavgift låter således rimlig ur mitt perspektiv.

Jag har fått pris på 1 000 kr/meter för rubbet (grävning, material för vatten (med värmeledning) och avlopp samt in/påkoppling). Priset förutsätter att det inte är massa berg och dyl. Eftersom jag har max 10 meter har jag inte ens funderat på att göra det själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.