Byggahus.se
Hej!

Vi bor i en gammal fastighet från 1909 och vi har indraget kommunalt vatten men det är oklart när detta gjordes. Vi kan inte hitta någon brunn på utsidan av huset. Ledningen går över kommunal mark fram till oss.

Avloppet är en enskild brunn nära sjö och den håller inte måttet enligt dagens standard. Kommunen har inte haft någon brådska med att tvinga oss till att byta utan vill ha en "förnuftig" lösning.

Vårt dricksvatten smakar riktigt uselt och har ofta en mögeldoft vilket medförde att vi skickade in två vattenprover till Eurofins och de kom till slutsatsen att det var för höga bakteriehalter och att vattnet doftade för mycket. Vattnet var oavsett detta, tjänligt men med anmärkning.

Vi har då tagit upp detta med kommunen och har försökt flusha systemet men det luktar och smakar fortfarande illa. Till saken hör att vi är enda huset på den här ledningen och det är kanske 150-200 meter till kopplingspunkten.

Nu har det äntligen blivit lite fortgång i saken och de funderar som bäst på hur man skall lösa det här med vattnet, vilket är bra.

Men då kommer ju vårt avlopp med in i bilden och kommunen säger nu att då fastigheten ligger för lågt och att man måste då ha en tryckpump som vi skall bekosta menar de.

Detta är jag tveksam till, både vad det gäller fallet till ledningen och att till att vi dels skall betala anslutningsavgiften för avlopp, vilket är helt okej. Dels skall vi betala för pumpstationen och dess drift och underhåll?

Fastigheten ligger inom stadsplanelagt område och därför menar jag att det är kommunen som skall stå för kostnaderna utanför min tomt? Eller? Anslutningsavgiften och den årliga kostnaden skall ju täcka de kostnader som kommunen har?

Har forumets medlemmar några synpunkter på vad som egentligen gäller?

Jag misstänker att man i första skedet försöker få oss att gå med på något som de skall stå för, men att de ser att det blir dyrt att gräva så långt och djupt?

Vid första kontakterna hävdade man dessutom att vi låg utanför stadsplanelagt område vilket inte stämmer och det har vi nu fått bekräftat av tekniska kontoret.

Vänligen

David
 
Att fastighetsägaren får stå för driftkostnaderna för en pumpstation/pumpbrunn är tämligen vanligt.

Däremot bör du försöka få dem att stå för ägandet av den och därmed också driftansvaret.

I närheten av där jag bor har man gjort en större utbyggnad där man har använt en teknik som heter LTA. Lätt trycksatt ledning där man då har pumpbrunnar hos de anslutna och på så sätt spar in pumstationer och fallhanteringen.
Det kan kanske vara något hos er
 
Intressant tråd. Jag skulle säga att du endast skall betala anslutningsavgift och vataxa. Men jag vet ej om kommunen har laglig rätt att ta ut mer. Vi får se om någon kunnig bh-medlem svarar
 
Hej och tack Mats!

Själva driftskostnaderna har vi väl förståelse för att vi får stå för. Men det är värre med att kommunen vill att vi skall bekosta själva pumpstationen och de kostnader som tillkommer för arbetet. De vill alltså att vi skall äga den vilket jag inte vill.

Enligt min uppfattning skall ju kommunen stå för kostnaderna utanför min tomt. Eller har jag fel där? Vad gäller egentligen?

Tackar också för tipset om LTA! Det skall jag kika närmare på. Om inte annat kan det vara bra att vara lite extra påläst vid diskusioner med kommunen. ;-)
 
Villa vista, du postade när jag skrev!:)

Precis så menar jag ockå att det är. Särskilt eftersom vi ligger inom stadsplanelagt område.
Hade det varit utanför har ju kommunen ingen skyldighet att koppla upp alla fastigheter, som jag förstår det.
 
Skall också tillägga följande.

Kommunen säger alltså att vi ligger för lågt i terrängen för att kunna få ordentligt fall.
Själv tror jag det är möjligt men att de får gräva och förmodligen spränga mycket och djupt vilket gör det till en dyr affär för dem.
 
Ja det här var en spännande diskussion.

Stadsplanelagt eller inte så måste ni ligga inom verksamhetsområde för kommunalt vatten och avlopp enligt vattentjänstlagen för att VA-taxa, ABVA (allmänna bestämmelser för användandet av kommunalt vatten och avlopp) som är beslutade av kommunfullmäktige i er kommun.

Ligger er fastighet utanför verksamhetsområdet är det helt avtalsfrihet som gäller och då kan huvudmannen (kommunen) ställa vilka krav dom vill gentemot er.
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
jdavid skrev:
Skall också tillägga följande.

Kommunen säger alltså att vi ligger för lågt i terrängen för att kunna få ordentligt fall.
Själv tror jag det är möjligt men att de får gräva och förmodligen spränga mycket och djupt vilket gör det till en dyr affär för dem.
VA verksamheten är helt avgiftsfinansierad vilket gör att det är inte dom som får betala den dyra affären, det blir du själv med så kallad särtaxa som kan beslutas av kommunfullmäktige om kostnaden för anläggandet avviker från det normala.
 
Tips:

1. Ta reda på om ni ligger innanför verksamhetsområde för kommunalt avlopp.

2. Läs igenom din kommuns ABVA

3. Läs igenom VA-taxan

4. Jag tror ni ligger utanför verksamhetsområdet, om så, förhandla med kommunen om anläggningsavgiften och var ni får förbindelspunkt, det är inte alls säkert att de drar det till er fastighet. Blir det billigare att gå enligt taxan (mycket troligt!) och du vill ha kommunalt vatten och avlopp hävda att det måste till ett verksamhetsområde med hänsyn till skyddet av människors hälsa och miljön enligt vattentjänstlagen.
 
Tackar för tipsen! (y)

Jag skall självklart kolla detta under morgondagen och ber att få återkomma.

Kommunalt vatten har jag ju redan och kommunen måste troligtvis byta ut de dåliga rör som ligger där idag och ger oss dålig smak på vattnet.

Därför vill jag ju samtidigt koppla på oss på det kommunala nätet (grannen som bor mellan oss och dagens kopplingspunkt har kommunalt vatten och avlopp) men om det visar sig att jag måste bekosta pumpstation, (35000+arbete+drift) plus anslutningsavgift för avlopp och grävning på min mark så blir det säkert billigare att anpassa/bygga om den trekammarbrunn jag har idag. På servitut på kommunens mark! :rolleyes:
 
Observera att om din fastighet ligger innanför verksamhetsområdet för avlopp kommer kommunen inte ge dig lov för en ny enskild anläggning utan du blir tvingad till kommunal anslutning.

Om du inte ligger innanför fråga om det finns någon plan för att utöka verksamhetsområdet så att det omfattar din fastighet innan du gör om din anläggning. Om det utökas blir du tvingad även om din anläggning är ny. Visst det går överpröva men varför chansa..
 
Okej, låter lite som ett Moment 22 det här! Oavsett vad som händer kan de tvinga oss att koppla oss till det kommunala nätet?

Kan ta det men har svårt att förstå att de kan tvinga oss att betala när de ändå måste gräva upp sina rör, som är dåliga och gamla, förmodligen 40-50-tal.

Skall läsa på lite till så får vi se.
 
I området där mina föräldrar hade sommarstuga skulle det införas kommunalt avlopp (vi sålde dock innan det infördes). Pga markförhållanden skulle avloppet läggas på ca 40cm djup. Samtliga fastigheter skulle tvingas installera pumpar. Så kommunen tvingar på samtliga en anslutningskostnad som då uppskattades till 215 000kr (och den gick upp med ca 30% vid varje informationstillfälle). Och till det skulle alla tvingas skaffa pumpar.
 
Vi fick kommunalt avlopp i en av fastigheterna i Skåne för några år sedan. Där är det så att alla som anslöt fick samma anslutningsavgift oavsett avstånd.

Vi som fastighetsägare fick upplåta en liten markbit där fastighetens pumpstation monteras. Det var ett stort hål vid nedläggning men idag är det bara ett lock på ca 500 mm man ser.
Vår gräns går i inloppet till brunnen så allt underhåll och service gör kommunen men vi håller ström till pump och har kontrollampa inne i huset.

Vid fel ringer man till kommunen som kommer 24/7 och inom någon timme. Då byter dom per automatik alltid pump oavsett om det behövs eller inte, för enligt dom så är det bättre att alltid ha en nyservad pump på plats och när man ändå är där så byter man.

Så det enda som idag vi står för är ström till pump sen sköter dom allt från pumpgrop vidare ut till reningsverk.
 
peternicklas
Skrevs om ett fall i höstas där kommunen vägrade att ansluta en fastighet fast att den låg inom verksamhetsområdet. Efter ett tag så fick kommunen ge sig då de gjorde fel i att vägra anslutning. Då det gäller pumpstationen så anser jag att kommunen ska stå för detta till 100%. Jag har själv klarat mig i från ett dyrt byta av vattenledning genom att kommunen ansvarar fram till huvudkran. Då fick jag förklarat för mig att när det gäller avlopp så ansvarar de fram till tomtgräns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.