2 925 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Ingjutna kopparrör för vatten i källargolv behöver skarvas
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
I källaren har jag en toalett med dusch. Det kommer varm- och kallvatten ur golvet vid dusch och handfat. Tyvärr är dom skarvade med klämringskopplingar 2 cm över golvnivå för att kunna dölja med förnicklade koppar som skjutits över rören som var populärt på 70-talet. Jag skall nu renovera duschutrymmet.
Skall jag bila upp plattan ut i tvättstugan cirka 1.5 meter, ta bort rören och så dra utanpåliggande (betongväggar runt om inkl hålsten i yttervägg förutom en vägg vid duschen som går mot tvättstugan så svårt att dra rör-i-rör) eller kan en rörläggare bila upp lite och slaglöda på nya långa rör med muff? Muffen kommer troligen att hamna precis ovanför golvnivå. Man har väl enklare regler i källare? Golvbrunnen är inget problem för den ligger 30-40 cm ut från vägg.
Väggen mot tvättstugan är en skivvägg så det skulle gå att lägga r-i-r men då får man dra utanpåliggande i tävttstuga som ligger vägg i vägg och skarva in i en fördelningsbox i väggen så jag undviker det helst. Alternativet som jag föredrar är en helt utanpåliggande installation.
Sedan tänkte jag tätskikta i dsuchutrymmet och lite utanför och så kakla väggar och golv.
Skall jag bila upp plattan ut i tvättstugan cirka 1.5 meter, ta bort rören och så dra utanpåliggande (betongväggar runt om inkl hålsten i yttervägg förutom en vägg vid duschen som går mot tvättstugan så svårt att dra rör-i-rör) eller kan en rörläggare bila upp lite och slaglöda på nya långa rör med muff? Muffen kommer troligen att hamna precis ovanför golvnivå. Man har väl enklare regler i källare? Golvbrunnen är inget problem för den ligger 30-40 cm ut från vägg.
Väggen mot tvättstugan är en skivvägg så det skulle gå att lägga r-i-r men då får man dra utanpåliggande i tävttstuga som ligger vägg i vägg och skarva in i en fördelningsbox i väggen så jag undviker det helst. Alternativet som jag föredrar är en helt utanpåliggande installation.
Sedan tänkte jag tätskikta i dsuchutrymmet och lite utanför och så kakla väggar och golv.
Visst samma regler gäller för källare.MEN min känsla är att reglerna är baserade på risker/olyckor som drabbar organiska konstruktioner.
Hur mycket kan bli skadat om röret springer läck.
Betongen blir väl lite fuktigare än den var innan men det är förmodligen allt som kan hända så länge inte vattnet rinner in till intilliggande rum.
Fredrik
Hur mycket kan bli skadat om röret springer läck.
Betongen blir väl lite fuktigare än den var innan men det är förmodligen allt som kan hända så länge inte vattnet rinner in till intilliggande rum.
Fredrik
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Jo, min tanke är att kanske ta bort rören och dra utanpåliggande i innertaket från tvättstugan, krävs ju bara att jag går genom skivväggen så tekniskt är det enkelt. Bara det att jag tycker det ser fult ut. Och så blir det extra bilande i golvet dusch-källare. Men kanske bästa lösningen trots allt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Måste du bila upp och ta bort rören om du inte ska använde de mer? Är väl bara att kapa och plugga i andra änden.
Protte
Protte
Klicka här för att svara