Hej!
Har kopplat ihop LK pex 20x2.8 mot vatette 22mm klämringskoppling med vattete plast 20x2,8-3.0 men tyvärr läckte kopplingarna rejält. När jag monterade isär kopplingen märkte jag att innerdiametern på röret är 14,6mm med hullingarna på vatette plast är 13,6!! mm. Dvs det glappar rejält och har svårt att tror man drar ihop detta? Skall det vara så?
Bilden visar röret avklippt mot vatette plast kopplingen.
Har kopplat ihop LK pex 20x2.8 mot vatette 22mm klämringskoppling med vattete plast 20x2,8-3.0 men tyvärr läckte kopplingarna rejält. När jag monterade isär kopplingen märkte jag att innerdiametern på röret är 14,6mm med hullingarna på vatette plast är 13,6!! mm. Dvs det glappar rejält och har svårt att tror man drar ihop detta? Skall det vara så?
Bilden visar röret avklippt mot vatette plast kopplingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du verkligen dragit till kopplingen som man ska? Du ska först dra med handkraft tills det tar stopp och därefter två varv till. Jag är långt ifrån kunnig på VVS men jag har kopplat lite LK pex mot Vatette främst deras 16x2,2 men även 25x3,5 och 32x2,9 och jag har inte fått en enda läcka än. När jag har demonterat vissa kopplingar så har klämhylsan pressat väldigt hårt in i pex-röret så gör man rätt kan jag inte tänka mig att det ska kunna läcka.
Hur ser kopplingen ut från sidan? Har den verkligen pressat in i pex-röret och har du fått röret i botten på hylsan?
Hur ser kopplingen ut från sidan? Har den verkligen pressat in i pex-röret och har du fått röret i botten på hylsan?
Hej, slangen är i botten och kopplingen dragen ganska hårt, dock vet jag vet ej om det var två varv? I vilket fall ser jag det svårt att den innerdiametern skall pressa ihop 1mm, hylsan verkar vara för liten. Alla andra pex kopplingar (LK) jag har I huset så sitter hylsan tight mot röret.
Klicka här för att svara