MSjöström skrev:
Förresten - vad tror du att en sådan operation kostar? Billigare att installera en extern VVB tills pannan byts framåt våren??
Ja du, helt omöjligt åtminstone för mig att svara på. Det beror ju helt och hållet på den lokala rörläggaren...det är ju fri prissättning.... som många här på forat förvånat konstaterat när dom fått fakturan utan att i förhand bett om offert:)

Jag skulle nog redan nu ta in offerter på byte av panna från 2-3 olika aktörer och samtidigt få ett förslag hur det akuta problemet skall lösas + kostnader (extern VVB el. avkalkning). Var bara tydlig med att det är en 2-stegsraket - först lösning av det akuta problemet och sedan när du önskar att den nya pannan ska levereras.
Då har du samtidigt försäkrat dig mot ev. prishöjningar.

För övrigt är det ju nästan vår nu, på dom sydliga breddgraderna som Blekinge och Skåne, så pannbytet blir kanske nu - genast ? :cool:
 
Redigerat:
Billigaste är väl att ställa upp tempen på pannan till 80 grader eller så, det borde hjälpa.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Andreas_H skrev:
Billigaste är väl att ställa upp tempen på pannan till 80 grader eller så, det borde hjälpa.
Ursäkta en okunnig madam - hur gör man det, och hur skulle det hjälpa? :)
 
roland53 skrev:
Ja du, helt omöjligt åtminstone för mig att svara på. Det beror ju helt och hållet på den lokala rörläggaren...det är ju fri prissättning.... som många här på forat förvånat konstaterat när dom fått fakturan utan att i förhand bett om offert:)

Jag skulle nog redan nu ta in offerter på byte av panna från 2-3 olika aktörer och samtidigt få ett förslag hur det akuta problemet skall lösas + kostnader (extern VVB el. avkalkning). Var bara tydlig med att det är en 2-stegsraket - först lösning av det akuta problemet och sedan när du önskar att den nya pannan ska levereras.
Då har du samtidigt försäkrat dig mot ev. prishöjningar.

För övrigt är det ju nästan vår nu, på dom sydliga breddgraderna som Blekinge och Skåne, så pannbytet blir kanske nu - genast ? :cool:
Ja, pannan SKA bytas så snart det bara går. Vi är dock i valet och kvalet mellan fjärrvärme och luft/vatten. Får så otroligt mycket åsikter från olika håll att det är omöjligt att avgöra det rätta valet... Men i och med att vi får fiber nästan gratis vid fjärrvärmeinstallation lutar det åt det..
Fast pannan i sig är det inget fel på! :-D Huset värms upp bra, bara duschandet som är lite besvärligt.....
 
Stämmer det att ni nu värmer huset med enbart elpatron, dvs inte eldar ved, olja eller pellets i pannan? I så fall behöver ni bara hitta den ratt e dyl som bestämmer vid vilken temperatur elpatronen slutar upp med att värma vattnet. Den står nu på 65(?) vilket räcker för att hålla huset varmt men inte för att producera varmvatten (pga sannolikt igenkalkad beredare, funkade den ok skulle det inte behövas 65...)
Vrid upp den ratten.

Fundera sedan i lugn och ro på ett ekonomiskt vettigare sätt att få värme o varmvatten. Ni har just nu direktverkande el i vattenburet system.
 
Redigerat:
Stenolofanders skrev:
Stämmer det att ni nu värmer huset med enbart elpatron, dvs inte eldar ved, olja eller pellets i pannan? I så fall behöver ni bara hitta den ratt e dyl som bestämmer vid vilken temperatur elpatronen slutar upp med att värma vattnet. Den står nu på 65(?) vilket räcker för att hålla huset varmt men inte för att producera varmvatten (pga sannolikt igenkalkad beredare, funkade den ok skulle det inte behövas 65...)
Vrid upp den ratten.

Fundera sedan i lugn och ro på ett ekonomiskt vettigare sätt att få värme o varmvatten. Ni har just nu direktverkande el i vattenburet system.
Du har helt rätt i dina antaganden om vårt värmesystem. kan dock tillägga att miniräknaren går varm över alternativ och byte kommer ske under våren (vi har bott i huset i en vecka, vill känna det lite först).
Varmvattnet står oftast på 60 grader, lite mer ibland, lite mindre när vi använt det.
Trodde, rätta mig om jag har fel - är novis på värmepannor, att varmvattnet och värmen till elementen var olika? Vi har 38 grader ut i elementen...

Hur ser en sådan ratt ut? Den enda ratt jag hittat går till blandventilen... :/
 
Ta bild på pannan och lägg upp då blir det lättare satt hjälpa :)
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Det finns en termostat som man ställer in vilken temperatur pannan skall hålla med hjälp av elpatron. Värmen till elementen justeras separat av en shunt.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Såhär ser vår moderna värmepanna ut ;) Andra bilden är inzoom på tappvattentemp, sista bilden är utgående och inkommande värmerör..
vp2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vp3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vp4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MSjöström skrev:
Varmvattnet står oftast på 60 grader, lite mer ibland, lite mindre när vi använt det.
Trodde, rätta mig om jag har fel - är novis på värmepannor, att varmvattnet och värmen till elementen var olika? Vi har 38 grader ut i elementen...
Den undre bilden visar helt riktigt radiator temperaturen och det ser väl bra ut, under förutsättning du är nöjd med temperaturen i huset.

Om du använder endast elpatronerna (längst ner t. vänster på 1:a bilden) så kan du justera upp termostaterna som sitter på dessa några hack till om du vill ha högre tappvarmvatten temp.

När då pannan blir motsvarande varmare kan det innebära att framledningstemperaturen till radiatorerna blir för varmt och du får då justera ner shunten så denna temp. blir samma som idag.

Det är alltså den termometern på mitt bilden som ska öka i temp, som någon skrev tidigare, försök få upp tempen till 80 grader.
Inte särskilt energiklokt i långa loppet men fungerar förmodligen temporärt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Instämmer helt m roland53.

Tror däremot inte att det drar våldsamt mycket mer el därför att ni ställer upp termostaten... Förlusterna blir nog en aning större men inte mycket. Med direktverkande el blir det förmodligen dyrt vad ni än tar er till. Smidigt är det däremot!

Ett alternativ är att ni låter elpatronen stå för grundvärme och eldar ved för komfortvärme. Så har troligen förra användaren gjort. Pannan är en omodern variant utan nån likhet med moderna vedpannor i effektivitet men är troligen lättanvänd(?). En vanlig eldstad med överförbränning som vilken kamin som helst: släng in ved o tutta på. Tänd ovanpå veden.

Ytterligare ett alternativ på kort sikt, med väsentligt lägre driftskostnad, är att sätta en pelletsbrännare i pannan.
 
En alternativ lösning som jag själv kört med vid samma problem med igenkalkad VVB i en gammal panna är att låta montera en elektrisk VVB "i serie" med pannan på utgående VV. Pannan funkar som "förvärmare" och den extra VVB toppar temperaturen på vattnet. En 110 l Metro VVB från t ex Rinkaby rör kostar inte så mycket och går lätt att sälja den dag pannan ska kastas ut. För en rörmokare är det max en halv dags jobb att installera den.
 
Tusen tack för era råd!!
Vi är nöjda med värmen ut i huset, men stödeldar i kamin om kvällarna. Tidigare ägare har inte eldat i pannan sedan slutet av 90-tal, så den är inte godkänd att börja elda i.
Ska dock försöka höja tempen på elpatronen och sänka shunten.
 
Orkar man och har lite tekniskt handlag så kan man spola varmvattenberedaren i pannan.
Det behövs en stor spann, lite kopplingar och trädgårdsslang samt en vattenpump. Duger med en billig borrmaskinspump tom.

Spannen fylls med varmvatten som man löser något kilo citronsyra i, alt flytande kalklösare.
Detta pumpas in i slingan och får stå över en natt, sen rundpumpar man detta lite mer dagen efter.
Då brukar kalken släppa och man återfår flödet genom varmvattenberedaren.

Nackdelen är att man får stänga vattnet under natten, alt om det finns ventiler stänga av varmvattnet.
 
  • Gilla
spekerök och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.