Hej!

Har ett hus byggt c:a 1940 och nu ska kommunen gräva upp VA runt kåken.
Funderar därför på om jag måste byta avloppsledningar i samma veva som det eftersom det hade varit smidigt när de redan grävt upp sina grejer.

Frågan är om det går att se utifrån val av isolering eller förläggningssätt om jag har gjutjärnsrör eller om förra ägaren bytt ut systemet.

Bilden är från krypgrunden (där jag inte kommer in) taget med en mobilkamera genom en glugg i muren. Kommer alltså inte åt att pilla på isoleringen för att se vad som finns under.

Det svarta röret som syns på bilden tror jag är från pannrummet och av gjutjärn. Tror det är bortkopplat.

Tack på förhand!

• 20140506_204715.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Röret som syns är ju isolerat. (Även på den svarta biten) Kikar du noga så ser du spoltråden som är snurrad runt precis lika som den delen av rör som är "kartong-klädd".

Om det är ett avlopp under är risken stor att det är gjutjärn. Men man vet aldrig först du har tagit bort isoleringen.

Är du säker på att det är ett avlopp under isoleringen?

Det svarta röret kan innehålla de gamla oljerören vilket gör att stumpen på sidan förmodligen innehåller det risiga gjutjärnsavloppet. Detta innebär i så fall att förmodligen resten också är av gjutjärn. Är till 99,99% säker på att avloppen går i de isolerade delarna. Tyvärr kommer jag inte åt att pilla i isoleringen för att känna vad det är för typ av rör. Blir väl till att ta upp en lucka nånstans för att komma in under golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.