1 278 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Behov för hjälp (igen) med offert på att dra in vatten och koppla på befintligt avl
Hej alla Byggahusare,
nu är det dags igen att jag har behov för er eviga visdom och hjälp. Jag hoppas att denna tråd hamnat i rätt forum.
Jag har bett rörmokare om offert på att dra in vatten till kök och badrum som ligger på motstående sidor av en vägg, och sedan koppla på det befintliga avloppet som finns i mitt fina sommarhus. Den offert som jag fått tillbaka av rörmokaren ligger cirka 20% över vad jag föreställt mig att det skulle kosta, och jag skulle egentligen bara vilja ha input på om ni ser några konstigheter med materialval eller liknande. Jag uppfattar rörmokaren som en ok och reko person, men misstänker rätt grova prispåslag (surprise surprise) på det maskineri som han kommer att sätta in i samband med indragning av vatten. Som exempel har han satt pris 8850+moms för vattenpump, medan jag har kollat modellbeteckningen på Rinkaby och sett att den där kostar cirka 5700 ink moms. Jag är då supernybörjare inom detta att jag har svårt att avgöra de andra priserna som han angivit - detta villl jag hemskt gärna ha er input på om det kan stämma.
Den information som jag skrivit nedan är den enda jag har, det finns alltså inga fler specifikationer på vilka olika typer av vvb etc som han valt. Grävjobb görs av någon annan och är inte inkluderat i nedanstående.
20 tim arbetskostnad( 20x390+moms)
servicebil vid 3 tillfällen( 3x200+moms,(vattenpump,avlopp+vatten invändigt samt slutmontering)
vattenpump 8850+moms
vinkeladapter brunnsrör 510+moms
borrtop 870+moms
32mm pem slang 50m+50mm el skyddsrör 50m 2300+moms
60 liter komposit hydropress 2450+moms
robota armatursats(tryckstyrning vatten) 1290+moms
rostfri flex-slang 450+moms
trycklufts avtappning på pem slangen 250+moms
pem kopplingar 450+moms
vvb metro 30liter 3250+moms
avlopps rör,delar,golvbrunn,avluftventil,klammer 2500kr+moms
invändiga vattenledningar,kopplingar,delar 1500+moms
Pris totalt med r.o.t avdrag: 36375kr ink moms (r.o.t avdraget är 4875kr)
Tacksam för all hjälp som jag kan få!
Vänliga hälsningar
reptil
nu är det dags igen att jag har behov för er eviga visdom och hjälp. Jag hoppas att denna tråd hamnat i rätt forum.
Jag har bett rörmokare om offert på att dra in vatten till kök och badrum som ligger på motstående sidor av en vägg, och sedan koppla på det befintliga avloppet som finns i mitt fina sommarhus. Den offert som jag fått tillbaka av rörmokaren ligger cirka 20% över vad jag föreställt mig att det skulle kosta, och jag skulle egentligen bara vilja ha input på om ni ser några konstigheter med materialval eller liknande. Jag uppfattar rörmokaren som en ok och reko person, men misstänker rätt grova prispåslag (surprise surprise) på det maskineri som han kommer att sätta in i samband med indragning av vatten. Som exempel har han satt pris 8850+moms för vattenpump, medan jag har kollat modellbeteckningen på Rinkaby och sett att den där kostar cirka 5700 ink moms. Jag är då supernybörjare inom detta att jag har svårt att avgöra de andra priserna som han angivit - detta villl jag hemskt gärna ha er input på om det kan stämma.
Den information som jag skrivit nedan är den enda jag har, det finns alltså inga fler specifikationer på vilka olika typer av vvb etc som han valt. Grävjobb görs av någon annan och är inte inkluderat i nedanstående.
20 tim arbetskostnad( 20x390+moms)
servicebil vid 3 tillfällen( 3x200+moms,(vattenpump,avlopp+vatten invändigt samt slutmontering)
vattenpump 8850+moms
vinkeladapter brunnsrör 510+moms
borrtop 870+moms
32mm pem slang 50m+50mm el skyddsrör 50m 2300+moms
60 liter komposit hydropress 2450+moms
robota armatursats(tryckstyrning vatten) 1290+moms
rostfri flex-slang 450+moms
trycklufts avtappning på pem slangen 250+moms
pem kopplingar 450+moms
vvb metro 30liter 3250+moms
avlopps rör,delar,golvbrunn,avluftventil,klammer 2500kr+moms
invändiga vattenledningar,kopplingar,delar 1500+moms
Pris totalt med r.o.t avdrag: 36375kr ink moms (r.o.t avdraget är 4875kr)
Tacksam för all hjälp som jag kan få!
Vänliga hälsningar
reptil
Eftersom det är en komplett installation av pump i borrhål med tbh, och utan att veta delkomponenterna så ser priset rätt OK ut.
Som du redan anar så är säkert priserna trimmbara och något högre än vad du kan hitta i butik.
Men du får väga det mot din egen förmåga att lösa uppgiften. Det är inte så svårt att monterna delarna, men vet man inte hur man ka göra är det kanske 4-5ggr så mycket tid som går åt.
Som du redan anar så är säkert priserna trimmbara och något högre än vad du kan hitta i butik.
Men du får väga det mot din egen förmåga att lösa uppgiften. Det är inte så svårt att monterna delarna, men vet man inte hur man ka göra är det kanske 4-5ggr så mycket tid som går åt.
Jag tycker att det överlag ser helt OK ut. Timpriset är klart rimligt, och jag ser iallafall att priset på pem-kopplingar är rimligt (det är dyra grejor). Det är svårt att säga särskilt mycket om materialpåslaget utan att veta exakt vad det är för grejor.
Man får räkna med att rörisen är dyrare än rinkabyrör.
Man får räkna med att rörisen är dyrare än rinkabyrör.
Klicka här för att svara