Vatten & Avlopp
Lewl: Ok, då kanske det inte var allt för dyrt att fixa, det står ju att du skulle prova rensa filtren :)
Krilleman: [citat] Det är väl därför vi bidrar på forumet, för att hjälpa till! :thumbup:
Blindnit: [citat] Jo men jag slutade tidigare för att kunna dricka fler öl :D
corre: Pumpen kommer inte gå sönder, är det för stora eller håda delar så stannar den istället. Däremot slits pumphjulet av sand och jord, men det krävs mångamånga liter innan det är märkbart.
ama3282: Vi fick 7000 kr för arbetet vilket vi tyckte var helt ok. /Anders
Alanl: Jag vart rekommenderad av slam tömnings killen att tömma ca 50% från toppen i skogen via en pump för att spara 1000 kr som en tömning kostar.
Alanl: Jag har köpt ett hus med en snålspolande vacum toa från Gustafsberg, den blir det stop i hela tiden. Tror dock det beror på att pumpen är för klen, letar efter någon ricktigt kraftig pump eller om man kom på hur man ställer in så den suger längre vid spolningarna. För nu blir det stop hela tiden...
carra: Normalt säkerhetsavstånd är 30 meter I "sidled" alltså att infiltrationen inte ligger ovanför dig så att det rinner/infiltreras mot din brunn .Men som skrivits,normalt,det beror på marken beskaffenhet... Emellertid,miljökontoret I din kommun kommer att begära in uppgifter från fastighetsägarna runt infiltrationsmannen där ni får markera ut era brunnar o berätta om de är grävda
Hubbe2: Är nog bästa lösningen med två dunkar, en för färskt vatten och en för gråvatten, då det färska fylls på tömmer man gråvatten och du kan aldrig överfylla med fuktskador som följd. Antingen dränkpump liknande de man har i husvagn för just detta, eller fotpedalpump som återfinns i båtar. (elfritt)
kurre_kul: [citat] Tack för tipset, men "Oxi-for kan ej användastill hydropress", så jag kommer ändå få byta till en hydrofor..
systemfel: Tackar för alla svar då kör vi utan säkerhetspaket :)
hempularen: Det finns ett ganska omfattande lag/regelverk för hur de skall agera om det konstateras vara fel på en mätare. Jag misstänker att det kan tillämpas även i fallet att mätaren saknas helt. I så fall kommer de antingen att debitera retroaktivt beräknat på hur mycket vatten du gör av med sedan när du får en mätare, eller så kommer de att debitera retroaktivt efter någon shablon. Det
Miceh: Ja, en sån där ser det ut att vara. Då är det bara att kapa då. Tack för hjälpen! [bild]
Krilleman: Den översta blandaren är garanterat en Mora Term, sprängskisser/felsökning här Spännande att dom kopplat på anslutningen bakom till 80cc(?) jag har aldrig sett det tidigare. Den andra blandaren tycker jag mig känna igen som en FMM av tidigare slag. Hittar dock inget om den.
Jaar: Hej Har en 3 hålsblandare på mitt hörnbadkar (ej bubbel eller liknande) Nu är det så att omkastaren blivit dålig och när man ställer om till duschen så blir det inte helt ombytt. Min plan var att försöka ta isär pip delen och kolla om det är något som sitter snett men jag får inte isär den. Vet inte om det är jag som helt enkelt behöver ta i mer eller om jag tänker fel. Jag har
Krilleman: Absolut finns flera tillverkare av pumpar för detta förfarande. Saniflo är en av dessa. http://www.saniflo.se/privat-bruk/projekt/skapa-projekt-installera-v%C3%A5tutrymme Klicka på "köks-pluset" Edit: Och nu ser jag att du har redan länkat till just denna. Men det betyder ju att du är rätt ute! ;) Wida XL som du länkat till har jag ingen erfarenhet av, men priset är ju väldigt
systemfel: Bra fråga kanske för att alla diskmaskiner inte har lukt stopp?. kanske sen om det blr stopp i stammen vet du ju var du hittar vattnet någonstans jo i din diskmaskin kan ju vara ett ? eller så bara är det lättare att montera det ovanför vattenlås för att tex tillverkaren av diskbänksavlopp sätter dom redan där från början... och den dagen då du inte ska ha diskmaskin så kan man ta
Hankie915: Stort tack för all bra info ! :) Mvh Daniel
Badpojken89: Läste ditt svar nu igen och insåg att jag kanske missförstod.. Menar du att skarva på i källaren med pex? Pex--->galv. Och pex----->galv------>koppar funkar?
spekerök: Ofta de gamla returventilerna läcker innanför locket, skruven är öppen och locket fick du tätt´då är det i sin ordning, alternativet är att byta den mot en ny. Pröva att minska värmen på övriga element och se om det kommer igång, losssa termostaten och kolla piggen så den inte fastnat. mvh
Stefan N: Kan det inte funka med bladskruv? [bild] [bild]
Ludwig: [citat] Mmja.. på vår fanns det ingen lucka. Sedan var det allvarlig infarkt i in och utgående rör från den så bytet var allt motiverat. Sedan var den för liten också ;-)
lempan: Eftersom min kökskran har försänkt hål till strålsamlaren så passar tyvärr inte den nippeln du länkade till, den måste vara lika tunn som strålsamlaren för att gå in. Har en Franke Active Kitchen 2 kran. Har letat febrilt efter en övergång som kan passa in men inget jag hittat är så tunnt som strålsamlaren. Känns som att jag får göra en hemmalösning och bygga ihop nåt. Inte
carra: Bra! Om vattnet varit svart o kleggigt hade de betytt att infiltrationsrören o kanske bädden "gått till Gud" nu är den uppenbarligen inte "slut",gratulerar..... Bra att det löste sig 10.000 är faktiskt peanats.... I sammanhanget:):)
normark: Det var nog begynnande stopp trots allt. Jag körde ordentligt mycket och länge med rensband och spolade. Så nu är problemet borta