Skall flytta bergvärmepumpen och såg då att det även är dags att byta kommunens vattenmätare. När jag ändå håller på att drar om rören skulle jag även vilja sätta dit en vattenfelsbrytare i form av en magnetventil kopplad till mitt kommande KNX-system.
Till denna vill jag även ha läckagemätning som kan upptäcka mycket små flöden (xx ml/tim), tex droppande kranar, läckande anslutningar etc.
Någon som känner till en standardgivare/-sensor som klarar av detta?
Sensorn till vänster på bilden nedan är Waterfuse från Prevecta och läste att komponenterna skall baseras på standardprodukter, någon som känner igen vad en sådan heter på fackspråk?
Källa: http://prevecta.se/product/vattenenhet/
Andra kompletta system för vattenfelsbrytare som jag hittat är:
- Vattenlåset från Comtech Control (verkar vara ostabilt företag): http://www.comfstech.com/
- Leakomatic: http://www.leakomatic.com/
Till denna vill jag även ha läckagemätning som kan upptäcka mycket små flöden (xx ml/tim), tex droppande kranar, läckande anslutningar etc.
Någon som känner till en standardgivare/-sensor som klarar av detta?
Sensorn till vänster på bilden nedan är Waterfuse från Prevecta och läste att komponenterna skall baseras på standardprodukter, någon som känner igen vad en sådan heter på fackspråk?
Källa: http://prevecta.se/product/vattenenhet/
Andra kompletta system för vattenfelsbrytare som jag hittat är:
- Vattenlåset från Comtech Control (verkar vara ostabilt företag): http://www.comfstech.com/
- Leakomatic: http://www.leakomatic.com/
Redigerat:
Har faktiskt haft kontakt med Stockholm Vatten ang. detta idag och det verkar som om man skall kunna fästa en avläsningsmodul på deras vattenmätare.
De använder Armatec och modulerna på nedan länk skall fungera, speciellt intressant är den med M-bus och priset är ju helt okey. Men jag är osäker på om extrasignalen, som går att få ut utöver själva vattenvolymen, visar ett läckage.
http://www.armatec.se/se/e-handel/matning/fjarravlasningssystem/hri-at-7275hri-fjarravlasningsmodul/
De använder Armatec och modulerna på nedan länk skall fungera, speciellt intressant är den med M-bus och priset är ju helt okey. Men jag är osäker på om extrasignalen, som går att få ut utöver själva vattenvolymen, visar ett läckage.
http://www.armatec.se/se/e-handel/matning/fjarravlasningssystem/hri-at-7275hri-fjarravlasningsmodul/
Den verkar ge dåligt m pulser. 1 puls/liter som mest.
På min vattenmätare finns en liten svart propeller. Den snurrar betydligt fortare. Jag tänkte man kunde sätta en reflexdetektor och få en väldans bra upplösning. Borde kunna se dropp-läckage.
På min vattenmätare finns en liten svart propeller. Den snurrar betydligt fortare. Jag tänkte man kunde sätta en reflexdetektor och få en väldans bra upplösning. Borde kunna se dropp-läckage.
Klicka här för att svara
