Jag har ett gammalt galvaniserat stålrör som kommer upp ur golvet i vårt uthus. I källaren i huset finns ett rör med en kran, som går i den riktningen ut genom ytterväggen. Jag skulle vilja ta reda på ifall jag kan få kranvatten ur det gamla stålröret, eller ifall det kommer från någon gammal brunn som inte längre finns.

Enklast är naturligtvis att testa att vrida på kranen i källaren, gå ut till uthuset och se om allt är blött, eller om inget vatten kommer.

Men om man vill undvika att blöta ner allt. Jag har funderat på att koppla på en slang (men den måste ju vara rätt grov) som man drar ut på gården för att testa.

Finns det någon bra slang (och slangklämma?) att testa med?

Om det skulle vara så att vi har vatten där så är jag intresserad av att sätta in en vattenkran för trädgårdsslang, som man kunde använda sommartid. I så fall behövs någon typ av adapter för att koppla in ett vanligt kopparrör och en kran på utsidan.

Finns såna adaptrar?

Hittade följande som verkar vara nåt åt det hållet:
http://www.rinkabyror.se/artikel/stalrorskoppling-utv-40/

Men dyrt för att bara testa med.

Ska du bara testa om det kommer vatten funkar väl vilken hyfsat grov slang som helst så länge det är fritt utlopp ur slangen. Linda på duktigt med silvertejp vid "skarven". En tunn slang kan du skjuta ner en bit i galvröret. Gul 50 mm elrör kanske också funkar.
Öppna kranen försiktigt. Du behöer ju inte fullt flöde bara för testet. Tänk på att kranen kan vara svår att öppna och stänga om den inte använts på länge.
Den adapter du länkat till ska funka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.