Hej
Hörde i går att vattenpumpen aldrig slutade gå. Gick ner i källaren och ser att trycket inte stiger över 1 bar i hydropressen. Kollade lufttrycket i blåsan, och där var det nästan tomt, så jag fyllde på. Nu på morgonen har jag fortfarande 1,8 kg lufttryck i blåsan, men sätter jag igång vattenpumpen får vi i alla fall inte upp mer än 1 bars tryck i hydropressen. Vattnet som kommer ur kranen (när pumpen är igång) är brunt. Backventilen nere i brunnen byttes för ca ett år sedan, så den borde vara okej.
Vad kan vara fel?
Hörde i går att vattenpumpen aldrig slutade gå. Gick ner i källaren och ser att trycket inte stiger över 1 bar i hydropressen. Kollade lufttrycket i blåsan, och där var det nästan tomt, så jag fyllde på. Nu på morgonen har jag fortfarande 1,8 kg lufttryck i blåsan, men sätter jag igång vattenpumpen får vi i alla fall inte upp mer än 1 bars tryck i hydropressen. Vattnet som kommer ur kranen (när pumpen är igång) är brunt. Backventilen nere i brunnen byttes för ca ett år sedan, så den borde vara okej.
Vad kan vara fel?
Låter som gummiblåsan är trasig. Hade liknande symptom när det hände mig, dåligt tryck, många pumpstarter och brunt vatten.
Det positiva är att det är billigt att köpa ny tank och enkelt att byta. Faktiskt det enda "rör" jobb jag har gett mig på att göra själv.
Det positiva är att det är billigt att köpa ny tank och enkelt att byta. Faktiskt det enda "rör" jobb jag har gett mig på att göra själv.
Slut på vatten är det inte i alla fall
Var ute och kollade i brunnen direkt när jag vaknade i morse och där såg det bra ut! Och visst kan pumpen vara trasig/utsliten, men det kommer ju vatten hela tiden man har kranen öppen om pumpen är igång. Dock så kommer det ju inte med någon jättefart eftersom det inte är så högt tryck i hydropressen. Läckage är ju också en möjlig orsak. Men måste det inte vara ett jättehål om inte pumpen ska hinna med att få upp högre tryck än 1 bar? Jag menar, även om man har fullt öppet i t ex duschen brukar ju pumpen orka hålla högre tryck än 1 bar.
Men visst både sliten pump och vattenläckage är ju möjligt. Finns det något enkelt sätt att utesluta det ena eller det andra?
Men visst både sliten pump och vattenläckage är ju möjligt. Finns det något enkelt sätt att utesluta det ena eller det andra?
Om inte tanken/blåsan är problemet borde det vara tryckströmbrytaren som spökar. Det är väll de två saker som bruker orsaka problem på en pump.
Min höll också trycket under en längre tid innan den till slut gick sönder. Misstänker att det var någon form av pyspunka någonstans. Vill pumpen fortfarande inte slå ifrån trots tryck i tanken?
Min höll också trycket under en längre tid innan den till slut gick sönder. Misstänker att det var någon form av pyspunka någonstans. Vill pumpen fortfarande inte slå ifrån trots tryck i tanken?
Går pumpen och kranarna är stängda och trycket inte byggs upp har du ett inre läckage i pumpen (den är sliten). Trycket som du har på luftblåsan i hydropressen har ingen inverkan på vattentrycket, det styrs av tryckbrytaren och pumpen. Tryckbrytaren är till (och pumpen går) tills den uppnår inställt värde.
Pumpen jag har är en EMS Maxi Jet 100T

http://emspump.se/main/page/41/productgroup/51/subcategory/156/product/852
Trist att lägga 1800 på en ny pump om det inte är den som är sönder. Går det att testa den på något sätt?

http://emspump.se/main/page/41/productgroup/51/subcategory/156/product/852
Trist att lägga 1800 på en ny pump om det inte är den som är sönder. Går det att testa den på något sätt?
Eftersom du fått ut brunt vatten kan den blivit igensatt invändigt. En sån pump är tålig och slitstark, dessutom ser den ganska ny ut. Enkelt att öppna och kolla efter igensättningar i den interna ejektorn eller i de rätt trånga öppningarna i pumphjulet. Att problemet kom plötsligt tyder ju på att det inte är normal utslitning som ligger bakom.
Det är nedre vänstra delen av skissen du ska följa åt höger med pumphus och täckningen av hjulet som behöver lossas. Allt är mycket enkelt att öppna och tätat med oringar så är man normalt försiktig händer inget med packningarna.