Hej ska trycka ner en ny gårdsbrunn men faaaaan va tight det är när jag försöker trycka in mina 110 rör i gummimuffen. Finns det någon teknik jag missat. Har testat med såpa och glidmedel och en hel del muskler :)

ImageUploadedByByggahus.se1399103316.863320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1399103342.655509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provat med glidmedel? Finns ju nått specifikt för rör.

Som min gamla mentor sa "when in doubt, lubricate," är röret gradat ordentligt?

ekblom skrev:
Provat med glidmedel? Finns ju nått specifikt för rör.
Ah, såg nu att du hade provat glidmedel. Sorry. :)

Jag har också gjort det där, och jag vill minnas att det var näst intill omöjligt. Jag höll nog på en halv dag enbart med att trycka i rören. Men någon speciell teknik lyckades jag inte utveckla, jag tröttade nog helt enkelt ut den.

Men det måste finnas nåt trick. Proffsen kan inte hålla på så där.

Jag brukar hoppa över insitun ;)

Grada och fasa av änden. Smörj med glidmedel tryck och vrid så rakt det går..värmer man gummit en ANING med varmluft pistol går det lite lättare, är det kallt ute så är det jävligare än om det är varmt väder.

Ta bort gummihelvetet....

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Grada grada grada sedan smörja. 5-56 är riktigt bra upptäckte jag när min vanliga smörja tog slut. Det går riktigt smidigt att trycka dit rören med 5-56 men är av någon anledning väldigt besvärligt att demontera tyvärr.

Med mina tätningar var problemet att de var bra mycket mindre än röret. Dessutom var de inte enbart av gummi, utan det var nån ingjuten metallring, som gjorde det hela mycket svårare.

Jag fixade det hela genom följande:
1. lägg gummit i varmt vatten
2. Sätt tillbaka gummit
3. Ös på såpa över gummit
4. Fasa kanterna på dränröret. (Fascinerande ska vara infernalisk)
5. Pressa dränröret genom gummit... Gick faktiskt riktigt lätt tillslut :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.