Har du kollat tryckbrytaren?

• Gilla
benjor
  • Laddar…
Mogge:
Om motor och pump går runt men det blir inget vidare tryck, förklara då för mig hur det skulle kunna vara fel på tryckbrytaren? Den funkar ju alldeles utmärkt, lågt tryck, ström på.

Protte

Om pumpen inte slutar gå, så kan det tyda på att inget stänger av den!
Tryckbrytaren stänger av pumpen.

Men om du vet bättre så varför ska vi andra lämna förslag?!

Mogge_73: TS skriver ju redan i första inlägget att han inte får upp något tryck i systemet. Då finns det heller ingen anledning att kolla tryckströmbrytaren.
TS: kan du ha ett läckage på sugledningen. Så att pumpen suger luft?

Csre: Ja, det kanske jag kan ha. Hur verifierar jag det? Jag har kollat i brunnen, och där ser det ju bra ut. Och det jag ser inne i huset fram till pumpen ser helt och fint ut också. Men sugledningen går ju en bit genom marken från brunnen till huset (fem meter kanske). Där vet jag inte hur det ser ut.

Du kan stänga av utgående vatten och bygga upp det tryck du når till, stoppa sen pumpen och vänta. Om trycket inte faller efter tex en timme är sugledningen tillräckligt tät.

Har testat lite nu, här är resultaten:

Med pump igång, alla kranar stängda: 1,1 bar
Med pump igång, vattnet avstängt precis efter hydropressen: 1,2 bar

Direkt när jag stängde av pumpen, med vattnet fortfarande avstängt: 1,1 bar
Med pump och vatten avstängt efter en timme: 1,8 bar
Satte på vattnet efter att någon hade spolat på toan: 0,5 bar
Igång med pumpen igen och sen stänga av när trycket hade stabiliserat sig: 1,5 bar

Jag fattar inte hur trycket kunde stiga medan pumpen och vattnet var avstängt. Sen tycker jag det är konstigt att trycket andra gången stabiliserade sig på 1,5 bar i stället för 1,1-1,2 som första gången

PIC000118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Knölen" på röret precis innan tryckvakten tror jag är en backventil. Så även om sugslangen läcker hade nog vårt experiment med att kolla trycket efter en timme inte sagt något, eftersom backventilen ser till att hålla kvar trycket i hydropressen.

Fick igång vattnet ordentligt i gårkväll! Tack för all hjälp :) Pumpen var helt igensatt av skräp. Efter rengöring funkar den som den ska igen.

Började med att dela den i två delar. Skruva bort fyra bultar och bända lite med en skruvmejsel så fick jag isär den.

niARECj.jpg

Den bruna skivan i mitten av bilden (på delen till vänster) är pumphjulet. Till höger ser vi ett slags lock till pumphuset. Det har hål och kanaler som vattnet ska åka igenom. Pumphjulet ser ut som en ventilerad bromsskiva ungefär. Kanalerna i pumpskivan var igensatta med hårt skräp. Speciellt inne vid centrum.

QS6PoJf.jpg

En bättre bild av locket för pumphuset. Vattnet kommer in i mitten och slungas sen ut mot kanterna av pumphjulet. Det syns tydligt hur igensatta kanalerna vid ytterkanterna är.

Pumphjulet sitter fastskruvat med en centrummutter på motoraxeln. I andra änden på samma axel sitter en kylfläkt.

QqFqO0Y.jpg

Kylfläkten bände jag bort genom att föra in två skruvmejslar mitt emot varandra under fläkten och sen bryta. Det sa "plopp" så flög fläkten iväg :) När fläkten var borta kunde jag ta tag runt axeln med en tång för att hålla emot när jag skruvade bort pumphjulet i andra änden. Började först med en polygrip och ett vanligt spärrhandtag. Inte en chans att hålla emot! Ropade på hjälp och plockade fram rörtången och mitt långa spärrhandtag. Då lossnade pumphjulet! Satt som berget!

duRoiWy.jpg

Här är pumphjulet borta, och ni ser även anledningen till att det satt så hårt (blå loctite på gängorna).

Locket för pumphuset sitter också bara ditpressat. Lyckades bända bort det med hjälp av en skruvmejsel i kanalerna längs med kanterna. Hårdast satt det runt röret i mitten. Så här såg pumphuset ut inuti:

FyqJV8o.jpg

Var ett hårt lager med skräp längs med hela kanterna. Som ni ser har en bit lossnat. Men den biten ni ser som är lös täcker inte hela biten som saknas längs med kanten. Resten har slagits sönder och fastnat i pumphjulet och kanalerna i locket för pumphuset.

Efter rengöring:

5nt7c6D.jpg

cl09rdd.jpg

Sen var det bara att skruva ihop, fylla på vatten och köra igång! Skönt med ordentligt med vatten igen :)

• Gilla
Markus Helgesson och 6 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Och snyggt dokumenterat!

V
En riktigt fin guide till en fungerande pump! Bra jobbat!
Hoppas den håller länge!

• Gilla
Markus Helgesson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.