Hej
Jag har lite problem med slamflykt mellan mina kammare i trekammarbrunnen. Hur djupt kan t-röret (som går ut mot infiltrationen) inne i brunnen vara? Vad är problemet om jag har ett djupt gående t-rör?
Mvh
Peter
Jag har lite problem med slamflykt mellan mina kammare i trekammarbrunnen. Hur djupt kan t-röret (som går ut mot infiltrationen) inne i brunnen vara? Vad är problemet om jag har ett djupt gående t-rör?
Mvh
Peter
Jag är inte helt säker på att jag förstått hur du menar, så jag kladdar lite på bilden från den andra tråden om trekammárbrunnar.
Om du med "hur djupt" menar den gula markeringen, så blir det ju så att ju djupare den är, desto närmare slambädden kommer avloppet och desto större är risken för att slam följer med ut. Det djupet ska nog hållas så litet som möjligt. T-rörets funktion är ju att hindra ytslam och flytande skräp att följa med så där bör någon decimeter vara tillräckligt.
Det rödmarkerade avståndet bestämmer ytvattennivån. Ju större djup, desto mindre utrymme för slammet och större risk för slam i utloppet.
Om du med "hur djupt" menar den gula markeringen, så blir det ju så att ju djupare den är, desto närmare slambädden kommer avloppet och desto större är risken för att slam följer med ut. Det djupet ska nog hållas så litet som möjligt. T-rörets funktion är ju att hindra ytslam och flytande skräp att följa med så där bör någon decimeter vara tillräckligt.
Det rödmarkerade avståndet bestämmer ytvattennivån. Ju större djup, desto mindre utrymme för slammet och större risk för slam i utloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis, det är det gulmarkerde jag tänkte på. Eftersom jag har en del ytslam i tredje kammaren vill jag att t-röret går ner under det ytslamm som samlas där men inte så långt ner att bottenslam riskerar att komma in.
Någonstans, jag minns ej var, har jag sett en måttskiss, där man rekommenderar c:a 300 mm längd på den nedstickande delen av T:et vid ett vattendjup av c:a 2 m. Du kanske ska börja där och om det inte hjälper, prova med andra längder.
Klicka här för att svara