Hej

"Flytslamkakan" i min trekammarbrunn börjar svämma över in i brunn två. Kan jag göra något för att få den att sjunka?

Mvh

Peter

Du beställer en tömmning av brunnen, troligen är kakan så tjock att den växer över.
Såvida du inte precis tömt och vet att det borde vara plats för mer.

Jag tömde brunnen för två månader sedan. När jag sticker ner en pinne i "slamkakan" är det massor av utrymme med vatten under kakan så brunnen är lång ifrån full.

OK, då ska det vara plats kvar.
Håller det på att rinna över nu, eller det är precis i kanten?
Vad ligger vattennivån i förhållande till avskiljningsväggarna? Lika med eller 1dm under?

Den ligger i höjd med avskiljningsväggen:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har precis "geggat runt" i kammare två därför är det ett hål i slamkakan där.

Spontant känns det som att väggarna är för låga i förhållande till vattennivån.
Om det är träväggar så man bygga nya/höja dom lite. Men då måste brunnen tömmas iaf på slamkakan och några dm vatten.

Jag är dock inte en erfaren (om)byggare av trekammarbrunnar, så om det är allt du kan göra vågar jag inte svara för.
Om du letar efter som med erfarenhet så är troligen någon vvsare, alt grävmaskinist i området som gör dessa jobb rätt man att avgöra det. Ev slamsugaren om han har varet med ett tag.

Kan problemet kanske bero på att infiltationen är igensatt och att
det därför rinner sakta ur utloppet. Kammare ett blir därför överfull och spiller över kanten till kammare två?

Redigerat:
  • Gilla
Automationsingenjören
  • Laddar…
Kan vara så. Hur högt upp står vattnet på utloppsröret i T'et? (det öppna röret som du har där)
Definitivt är det stor risk för att det sätter igen sig nu, eftersom det läcker över.
Som tur är har du ett T på utgående rör, vilket räddar läget lite eftersom det hindrar viss slamflykt från brunnen och vidare. Men det är ingen långsiktig lösning.

Jag är inte hemma och kan kolla nivån nu tyvärr.

Är inte röret till vänster i bild ingående rör (från huset till brunnen) och utgående rör (från brunn till infiltrationen) borde befinna sig under vattenytan i tredje kammaren till höger i bild?

Det röret som är i mitten nederst på bilden är utloppsröret mot bädden. och röret som är inkoppande ser jag inte, men borde vara på motstående sida.

Ok hur kan man se vilket rör som är ut- resp inloppsrör? Jag har ingen vidare koll på avlopp tyvärr.

Huset varifrån avloppet kommer är beläget på samma sida som det synliga röret längst ner i bild och på motsatt sida (bortom översidan på bilden) sitter ett fördelningsrör en bit bort. Jag trodde därför att det synliga röret kommer från huset.

Borde det inte vara mest "tjockt" i den kammare som har röret från huset?

Man har ett T rör på utloppsröret för att hindra slamflykt. Genom att nederdelen på T-röret är under vattenytan så hindrar själva T delen ytvattnet från att rinna in i röret.

http://husagare.avloppsguiden.se/slamavskiljare.html

Inloppet brukar bara vara ett rör in, precis ovanför kakan. Ev med en 90böj nedåt.
Meningen är at kakan bygga på ovanifrån och sjunker. Väggarna i brunnen är till för att kakan inte ska svämma över till andra kammare.

Tack för bra svar och länk. Röret på bilden har bara en böj uppåt. På undersidan når den inte under slamkakan. Kanske det är inloppsröret men de monterade (feöaktigt) t-böjen uppåt istället för neråt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.