4 206 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Avloppsrör under ny tillbyggnad?!
Hej, har i planerna på att göra ett tillbygge på vårt hus men vet inte riktigt hur jag ska lösa avloppet. Den befintliga avloppsledningen från huset ligger i marken där tillbygget blir. Är det ok att bygga över avloppsledningen? Eller måste jag dra om hela?!
Ska bli en gjuten platta är det tänkt.
Några erfarenheter / tankar?
Några erfarenheter / tankar?
Det är väl inte helt onormalt att avloppsledningen går under plattan på huset.
Tanke nr1 är ju att i vilket fall som gräva upp och byta till nytt, bygger du över ledningen så är ju det bästa om den är så ny som möjligt.
Hur stor är tillbyggnaden?
Hur som skulle jag byta ledningen så man får så lång livslängd som möjligt.
Tanke nr1 är ju att i vilket fall som gräva upp och byta till nytt, bygger du över ledningen så är ju det bästa om den är så ny som möjligt.
Hur stor är tillbyggnaden?
Hur som skulle jag byta ledningen så man får så lång livslängd som möjligt.
Välkommen till forumet. 
Är det plast eller betongrör?
Är det plast eller betongrör?
Tack för svaren. Jag tror att det är plaströr från typ -98 när förra ägarna bytte 3-kammarbrunn. Kan ju självklart byta röret när vi ändå schaktar av för grunden. Men det är inte fel rent byggnadstekniskt att röret går under huset? Underlättar en hel massa om det kan ligga kvar. 
Jag tror inte att det är någon större mening att byta 15 år gamla rör men som sagt så nya rör är nya rör vilket innebär att du slipper fundera på om det var rätt eller fel att behålla de gamla rören när tillbygget är påbörjat. Jag tror inte att något alternativ är fel utan det är nog mer hur du känner själv.
Jag är bara glad amatör i frågan så att jag blir överbevisad är ingen omöjlighet.
Jag är bara glad amatör i frågan så att jag blir överbevisad är ingen omöjlighet.
Man kan ju ta det så här, om du byter till ett nytt rör, så lär det ju hålla minst de där 16 åren det gamla varit där, och säkerligen lika långt till.kaJL skrev:
Om alternativet är att gräva en ny läggning utanför den nya tillbyggnaden så bör ju detta gå lika bra den dagen det skulle behöva bytas, så egentligen är det väl skit samma.
Byt till ett nytt fräscht rör (är ju inte många kronor i sammanhanget) när du ändå gräver och låt det ligga kvar där det ligger.
Stämmer det ni säger skönt att höra att vi resonerar likadant. Det handlar om ca 10m att byta kanske så det blir ju inte så många kronor i slutändan. Finns det någon beräknad livslängd på ett plaströr. Bör det bytas efter 20 , 30 eller 50 år eller kör man på tills det "rasar" 
Klicka här för att svara