Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Avlopp uppe på klippa

1. A
    Medlem · stockholm · 11 inlägg

asaabsolut

Medlem
    Hej!

jag har köpt en sommarstuga som ska vinterbonas och jag funderar på hur jag ska göra med avloppen. Idag har jag separett och icke godkänd stenkista.

Stugan ligger uppe på en klippa med vägen nedanför (alltså lite infiltrationsmöjlighet då lite jord). Egen borrad brunn uppe på klippan och enbart en granne nära.

Jag funderar på att bygga en liten grindstuga nere vid vägen och hyra ut. Kommunalt VA ska komma om 5 år men vem vet om det blir förseningar - därför behöver jag en ordentlig toalettlösning både i huset nedanför och uppe på klippan. Därtill vill jag kunna göra ombyggnader och måste ha ett godkänt avlopp för att kunna ansöka om bygglov.

Jag undrar nu vilken lösning som skulle bli bäst och mest lönsam. En septiktank nere vid grindstugan och dra ner vatten och avlopp (som förberedelse till anslutning av kommunalt VA) från huset på berget hit ner? Har hört att det är billigast att borra när det är en brant klippa (kanske 30 meter upp?). Infiltration på den lilla gräsplätt som finns här invid vägen?

Sen undrar jag hur "rädd" man ska vara för kommunen (Värmdö) om man ringer och diskuterar lösningar med dem. Man har ju då så att säga outat att man har ett icke godkänt avlopp....

Mycket tacksam för svar i denna svåra fråga!
    Åsa

2. F
    Medlem · Skåne · 853 inlägg

fn76

Medlem
    Kolla på minireningsverk. Tar liten tomtytan att installera och skulle faktiskt kunna grävas upp och säljas, om man hittar köpare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.