Jag skulle tro att infiltrationen är eller börjar bli igensatt. Har du någon fördelningsbrunn efter trekammaren? Lyft på det locket och kolla om det är slam där i. Beställ en heltömmning av trekammarbrunnen och fördelningsbrunnen, sen får du fylla upp tredje kammaren med vatten. Avvakta en månad och se hur det ser ut, är det likadant igen då, är det troligtvis infiltrationen som är igensatt.

Skickar med en bild på min trekammarbrunn efter tömmning, där ser du tydligt inloppsrör och t-röret.
ImageUploadedByByggahus.se1406003594.609192.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Låter helt klart som TS brunn är dåligt byggd eller halvrisig i skicket.
Om du har kontakt med en mer erfaren byggare så kan du beställa en heltömmning av brunnen som Joppa83 nämner och se skicket och ev åtgärda det i sammband.

Joppas83s brunn har fasta gjutna avskiljare, medans andra äldre brunnar kan ha träväggar som endast skiljer av kakan och inkommande papper, medans vattnet får rinna fritt genom mindre springor i väggarna och mot kanterna. Just dessa väggar kommer ruttna och gå sönder någongång och behöver då renoveras eller bytas.

Bästa du kan göra är att beställa en slamsugning och spolning av infiltration/markbädd samt även en noggrann renspolning av trekammarbrunnen. Brunnen ska spolas ur noggrant och sugas tom efter att infiltrationen är renspolad så att alla partiklar försvinner. Återfyll därefter första facket så pass mycket att hålen i mellanväggarna hamnar under vatten så att inga saker kan flyta vidare till fack 3. Om detta inte hjälper utan problemet kommer tillbaka så är det nog dags att kika på en ny infiltration. Om du dessutom märker att det samlas partiklar i sista facket inom relativt kort tid och utan att det rinner över kanten från något annat fack så är nog brunnen i dåligt skick då den inte klarar att separera vätskan från partiklarna.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
parkway skrev:
Bästa du kan göra är att beställa en slamsugning och spolning av infiltration/markbädd samt även en noggrann renspolning av trekammarbrunnen. Brunnen ska spolas ur noggrant och sugas tom efter att infiltrationen är renspolad så att alla partiklar försvinner. Återfyll därefter första facket så pass mycket att hålen i mellanväggarna hamnar under vatten så att inga saker kan flyta vidare till fack 3. Om detta inte hjälper utan problemet kommer tillbaka så är det nog dags att kika på en ny infiltration. Om du dessutom märker att det samlas partiklar i sista facket inom relativt kort tid och utan att det rinner över kanten från något annat fack så är nog brunnen i dåligt skick då den inte klarar att separera vätskan från partiklarna.
Jag har beställt spolning till i början av nästa vecka. Bra tips ang. återfyllning.

Vi får kommunalt vatten och avlopp om cirka två år så jag behöver bara hålla liv i avloppet så länge...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.