O
Jag har ett problem på landstället....
Vi får inget vatten... Vi har aldrig tidigare haft några problem alls med att få upp vattnet....
Men nu när vi kom ner så kommer det inget vatten längre... EFtersom vi misstänkte att det var den gamla pumpen, så köpte vi en ny... Fortfarande samma problem... Det kommer inget vatten, jag har fyllt pumpen med vatten den har fått pumpa ett bra tag men det händer ingenting...
Jag har kopplat loss slangen som går in till hydroforen för att se om det händer något men det gör det inte...
Jag kollade brunnen, där finns det vatten. Vi har haft huset sen -75 och vad jag vet så hade de problem första året då pumpen frös... sen dess har vi inte haft några problem alls...

Har någon nått förslag?

Hr är pumpen inkopplad, elektriskt? Om det är en trefaspump så kanske den går på fel håll.

Koppla lös slangen som går ner i brunnen från pumpen, slår man i vatten där så ska vattnet stå kvar, rinner det undan är det läck. Fel på bottenventilen eller läck på slangen. Kolla som sagt rotationsriktnnigen på pumpen också.

O
Japp det är en 3-fas pump, rotationsriktning kollad.... Ska dubbelkolla imorgon...

O
Fotografen skrev:
Koppla lös slangen som går ner i brunnen från pumpen, slår man i vatten där så ska vattnet stå kvar, rinner det undan är det läck. Fel på bottenventilen eller läck på slangen. Kolla som sagt rotationsriktnnigen på pumpen också.
Om jag förstår rätt så ska jag hälla i vatten ifrån änden vid pumpen? Är lite trög så här på kvällskvisten...

Dock så glömde jag att berätta typ av pump... osv...
Det är en JET pump... avståndet till brunnen är runt 45m sedan är det en grävd brunn... Kanske är mellan 6-8m djup... har faktiskt ingen aning...

Vore jobbigt dock om slangen kan ha gått sönder nånstans... då den verkar vara rejält nedgrävd......

Hur mycket skilljer det sig mellan pump och vattenyta i höjdled?

Slangen är det nog inte, kolla bottenventilen som Fotografen skriver.

Vi råkade ut för ngt. Liknande vid vid frtidshuset nu i sommar. Några dagar innan vi åkte dit rapporterade en släkting att vattnet plötsligt slutade komma. Vi har en borrad brunn på ca 50m. En sänkpump. Alla lokala rörfirmor hade semesterstängt. Jag har ingen aning om hur man får upp en pump från50m djup, men antog att det skall till någon form av vinsch, slang plus pump borde ju väga ca 100kg.

En granne i byn visste. Tre man lyckades dra upp slangen, som hade lossnat från pumpen. Pumpen satt i en vajer så den kom också upp.

Pem kopplingen hade spruckit, klämringsmuttern var spräckt på tre ställen, så att konan hade krängt sig förbi, slangen var helt lös.

Något liknande skulle kunna ha hänt med bottenventilen här. Vår pump har gått i ca. 20 år.

O
pbengtsson skrev:
Hur mycket skilljer det sig mellan pump och vattenyta i höjdled?
Jag skulle nog uppskatta höjdskillnaden mellan 3-4m Det har inte varit något problem hittills med nivåskillnaden... Eller rättare sagt, det har fungerat sen -76 utan vad jag förstått några större problem....
(eftersom jag själv är född -75 så minns jag inte allting :p :D)

O
hempularen skrev:
Vi råkade ut för ngt. Liknande vid vid frtidshuset nu i sommar. Några dagar innan vi åkte dit rapporterade en släkting att vattnet plötsligt slutade komma. Vi har en borrad brunn på ca 50m. En sänkpump. Alla lokala rörfirmor hade semesterstängt. Jag har ingen aning om hur man får upp en pump från50m djup, men antog att det skall till någon form av vinsch, slang plus pump borde ju väga ca 100kg.

En granne i byn visste. Tre man lyckades dra upp slangen, som hade lossnat från pumpen. Pumpen satt i en vajer så den kom också upp.

Pem kopplingen hade spruckit, klämringsmuttern var spräckt på tre ställen, så att konan hade krängt sig förbi, slangen var helt lös.

Något liknande skulle kunna ha hänt med bottenventilen här. Vår pump har gått i ca. 20 år.
Jag får försöka kolla bottenventilen... verkar helt klart vara en het kandidat.... Frågan är bara hur man ska komma åt den....
Jag uppskattar alla tips!

O
Uppdatering....
Efter att ha släpat bort brunnslocket och börjat mäta å fibbla... Inser jag att brunnen måste ha sinat....
Vattendjupet är ca 60cm bottenventilen ligger ca 10cm ovanför botten...

Underbart...
Vi har helt klart ökat vattenförbrukningen i huset... Men när vi kom ner så hade vi inte varit där på ca 2 veckor...
Då borde det ha hunnit rinna till...
Så de blir väl till å låta brunnen tacka för sig å borra en ny....
Fördelen är att det kanske går att få vatten som går att dricka....

Går det att köra ner ett rör i brunnen? Kanske får igång den igen?

O
Tja... problemet är att det känns väldigt solid botten... Jag klättrade ner i brunnen... stegen stod stadigt på botten....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.