1 733 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Lägga i ny vattenslang
Hej,
Har kopplat en del vatten i stugan med pvc slang och bronsfärgade kopplingar (kan inte namnet på dem) med lyckat resultat.
Nu skall vi byta den stora matningen in till stora huset som idag är galvat rör och har legat sen 1958 gissar jag.
Vi har en hydrofongrop där pump och hydrofon står. Har lite frågor om djup på grävningen och hur jag isolerar efter bästa resultat. Tror att stugan står på berg så röret kommer in grunt där.
Min tanke är att gräva och sen lägga slang ovanpå befintligt galvrör och sedan lägga markisolering ovanpå. Andra förslag mottages
Sedan lämnar jag 2m slang mer vid varje anslutningspunkt. Sen kommer proffsen ut och kopplar ihop det.
Något mer att tänka på? Ska alltså bara gräva och proffsen kopplar, men vill ju underlätta för dem så att det går smidigt...
Har kopplat en del vatten i stugan med pvc slang och bronsfärgade kopplingar (kan inte namnet på dem) med lyckat resultat.
Nu skall vi byta den stora matningen in till stora huset som idag är galvat rör och har legat sen 1958 gissar jag.
Vi har en hydrofongrop där pump och hydrofon står. Har lite frågor om djup på grävningen och hur jag isolerar efter bästa resultat. Tror att stugan står på berg så röret kommer in grunt där.
Min tanke är att gräva och sen lägga slang ovanpå befintligt galvrör och sedan lägga markisolering ovanpå. Andra förslag mottages
Sedan lämnar jag 2m slang mer vid varje anslutningspunkt. Sen kommer proffsen ut och kopplar ihop det.
Något mer att tänka på? Ska alltså bara gräva och proffsen kopplar, men vill ju underlätta för dem så att det går smidigt...
Gräver du ner PEMslang för att koppla på med PRK-kopplingar i ändarna så skulle jag gjort likadant, det är inte så svårt att koppla ihop PRK-kopplingarna med befintliga grejor i båda ändar men det väljer du ju själv. Se bara till så att det blir slang över i båda ändar precis som du själv tänkt (kopplingarna kostar en del så en skarv vore bra att slippa). Ska du leja bort inkopplingen är det kanske ide att tala med rörkrökaren som ska göra jobbet om han/hon har några invändningar beroende på hur det ser ut i verkligheten.
Jag är ingen röris själv så andra/bättre ideer finns säkert.
Jag är ingen röris själv så andra/bättre ideer finns säkert.
Ja det enda de behöver är ju att koppla övergången på båda sidor. Har kopplat innan ,men då var allt nytt. Nu skall det in i gamla befintliga kopplingar och det känns bättre om proffs gör. Dessutom ska det dit en dopplare i ena änden på 3-4 meter som slår till vid 20 minus.
Har pratat med de som skall ut och han hade inga synpunkter på grävningen. Bara jag lämnar slang till övers så de kan koppla
Skulle nog vilja isolera slangen även om jag får ner den hyggligt bra. Kör man markisolering ovan eller med slangisolering?
Har pratat med de som skall ut och han hade inga synpunkter på grävningen. Bara jag lämnar slang till övers så de kan koppla
Skulle nog vilja isolera slangen även om jag får ner den hyggligt bra. Kör man markisolering ovan eller med slangisolering?
Klicka här för att svara