oj oj, här behövs inget blandarfäste då denna installation är av "gamla skolan". Antingen har du 15 eller 20 gänga bakom. Men det är även beroende på hur djupt själva anslutningsgängan sitter i väggen. Ska du verkligen använda denna anslutning?
Anslutningskoppling heter detaljen du behöver.
http://www.evbutiken.se/vvs/23-blan...plingar/trio-anslutningskoppling-for-blandare
Men passa dig så du inte drar sönder anslutningen i väggen, som antagligen ser ut såhär:
Står lite skrivet om det här:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/219276-vad-finns-bakom-tackbrickan.html
Anslutningskoppling heter detaljen du behöver.
http://www.evbutiken.se/vvs/23-blan...plingar/trio-anslutningskoppling-for-blandare
Men passa dig så du inte drar sönder anslutningen i väggen, som antagligen ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Står lite skrivet om det här:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/219276-vad-finns-bakom-tackbrickan.html
Kanon, tackar för svaren.
Ska alltså köpa en FMM 9000E
Säljaren menar att jag måste ha ett blandarfäste. Han säger att jag måste ha ett:
Blandarfäste FMM För Dold Rördragning.
Blandarfäste FMM För Dold Rördragning med väggtätning och skruvar. För CU-rör, 12 mm eller 15 mm.
Nu blir jag lite osäker. Antar att jag kan låta bli att köpa blandarfästet, det borde ju rörkrökaren kunna ta hem + eventuella tillbehör. Huvudsaken att jag fått köpa blandare och grejer lite billigare på nätet.
Ska alltså köpa en FMM 9000E
Säljaren menar att jag måste ha ett blandarfäste. Han säger att jag måste ha ett:
Blandarfäste FMM För Dold Rördragning.
Blandarfäste FMM För Dold Rördragning med väggtätning och skruvar. För CU-rör, 12 mm eller 15 mm.
Nu blir jag lite osäker. Antar att jag kan låta bli att köpa blandarfästet, det borde ju rörkrökaren kunna ta hem + eventuella tillbehör. Huvudsaken att jag fått köpa blandare och grejer lite billigare på nätet.
Jo, det känns ju bättre. Man vet ju aldrig hur hårt gängan sitter i väggen. Och skiter det sig där är det inget roligt.
Ser man inte var dessa dusch-rör går in i väggen? Dom brukar ofta ligga synligt längs med golvet för att sticka in i väggen upp till blandaren...
Ser man inte var dessa dusch-rör går in i väggen? Dom brukar ofta ligga synligt längs med golvet för att sticka in i väggen upp till blandaren...
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
Hos farsan tror jag dom använde något liknande detta http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i483.html
Han hade också invändig gänga i väggen.
Han hade också invändig gänga i väggen.
Jo absolut fungerar denna fina fisken. Hade glömt bort att denna existerade. (Inte så ofta pysslar man med liknande installationer längre)blackadder skrev:
Men det känns alltid lite olustigt med gängan i väggen!
Jag hade helt klart kört med moras rot-blandarfäste som länkas ovan. Täta gängan med lin och locherpasta , inte gängtape. Ta gärna lite silikon runt hålen för extra tätning.
Men var försiktig så inte fästet släpper inne i väggen som påtalats innan
Men var försiktig så inte fästet släpper inne i väggen som påtalats innan
Hej.
Jag lånar den här tråden lite, då jag har samma grej med gängor i väggen i mitt badrum som jag håller på att renovera. Jag har tagit ned ytskiktet och funderar på hur jag skulle göra för att tätskiktet ska bli rätt med sådana här gamla gängor (om det går). Väggarna är i lättbetong.
Kan man dra i anslutningskopplingarna med lite lin på och sen sätta rörmanschett på de kopplingarna, på samma sätt som man skulle göra om de var vanliga rör som stack ut. Eller går det inte att använda dessa och samtidigt följa branchreglerna? Vill helst inte dra nya synliga rör. Eller det kanske bara är dumt å använda de rören, huset är från 64 så antar att rören är från då med, kanske inte håller hur länge som hellst.
Jag lånar den här tråden lite, då jag har samma grej med gängor i väggen i mitt badrum som jag håller på att renovera. Jag har tagit ned ytskiktet och funderar på hur jag skulle göra för att tätskiktet ska bli rätt med sådana här gamla gängor (om det går). Väggarna är i lättbetong.
Kan man dra i anslutningskopplingarna med lite lin på och sen sätta rörmanschett på de kopplingarna, på samma sätt som man skulle göra om de var vanliga rör som stack ut. Eller går det inte att använda dessa och samtidigt följa branchreglerna? Vill helst inte dra nya synliga rör. Eller det kanske bara är dumt å använda de rören, huset är från 64 så antar att rören är från då med, kanske inte håller hur länge som hellst.
Klicka här för att svara
