Rinner väldigt dåligt i handfatet men jag har ingen aning om hur jag ska åtgärda det.
Vattenlåset ser annorlunda ut jämfört med jag är van vid (se bild).. Finns tex ingen gänga nere till höger om det.
Hur gör jag för att skruva loss vattenlåset? Går det att skruva tillbaka igen?
Edit: Jag brukar alltså skruva av hela vattenlåset från det hela och spola genom det med vatten osv. I och med det här handfatet ser jag inte hur jag skulle kunna skruva loss låset. Om det ens går/är nödvändigt?
/Micke
Vattenlåset ser annorlunda ut jämfört med jag är van vid (se bild).. Finns tex ingen gänga nere till höger om det.
Hur gör jag för att skruva loss vattenlåset? Går det att skruva tillbaka igen?
Edit: Jag brukar alltså skruva av hela vattenlåset från det hela och spola genom det med vatten osv. I och med det här handfatet ser jag inte hur jag skulle kunna skruva loss låset. Om det ens går/är nödvändigt?
/Micke
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det är väl bara att skruva loss?
Gänga av botten, undertill på klumpen där det viker av åt höger.
Den klump där det går ut ett rör (med en 90 gr vinkel) till höger i bild. Är vattenlåset !
Håll fast i den klumpen och skruva samtidigt underdelen på klumpen så öppnar du vattenlåset och kommer åt allt hår och elände där.
Du ser inga gängor på locket men det är ett lock som går att ta bort. Ett helt vanligt modernt vattenlås.
Håll fast i den klumpen och skruva samtidigt underdelen på klumpen så öppnar du vattenlåset och kommer åt allt hår och elände där.
Du ser inga gängor på locket men det är ett lock som går att ta bort. Ett helt vanligt modernt vattenlås.
oceanis: Ja, precis. jag är dock van vid att man kan skruva loss hela vattenlåset och spola av det.oceanis skrev:Den klump där det går ut ett rör (med en 90 gr vinkel) till höger i bild. Är vattenlåset !
Om det hamnat "klägg" i den delen av vattenlåset där det vinklade röret går kommer jag inte åt det utan att skruva av hela låset. Eller?
Det mesta brukar du få ut underifrån faktiskt. Men det är lätt att plocka ner allt om det behövs.
Prova först att öppna locket och dra ut det som finns där men ha en hink eller åtminstone en trasa under för det finns ju lite vatten i låset.
Prova först att öppna locket och dra ut det som finns där men ha en hink eller åtminstone en trasa under för det finns ju lite vatten i låset.
Röret ut till höger från vattenlåset skulle kunna vara limmat så börja inte dra i det. Utan skruva som sagt bara av locket på undersidan av vattenlåset.
Så kan vi fortsätta sen om det inte räcker när du nu är lite nojig
Så kan vi fortsätta sen om det inte räcker när du nu är lite nojig
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 1 014 inlägg
Första gången jag hade isär ett vattenlås blev det massor av vatten överallt.oceanis skrev:
Det blev inte mindre när jag skulle tvätta delarna i samma ho som jag tagit bort delarna ifrån.......