Vatten & Avlopp
hekosi: [citat] Inget pantat med det, jag måste stå med kanna för att fylla på och många jag känner har likadant så det är inte alls ovanligt!
mexitegel: Inte av sig själva men trasiga backventiler kan förvärra de tryckstötar som blir när man stänger en kran tex.
Korvgubbe: Du skriver att tappstället är ca en meter ifrån beredaren, men vet du hur långt röret är?
segla: [citat] Har alltid underhållsvärme på 13-14 grader eftersom jag använder huset till och från året runt. Så det är inte anledningen.
D09: Kors i taket. IF hade fått in besiktningsrapporten från byggfirman som kom ut innan jag skiftade tank och dom tar hand om detta. :) Det var faktiskt en lättnad ( för mitt kreditkort som svalt fakturorna hitills ) Var i kontakt med Åvc idag med och dom tar emot tanken, tömd men inte tvättad :) Skulle kört dit den idag men fick skruva på en bil istället... Får bli nästa vecka istället
fundersam63: Vet att k-rauta också har men de verkar bara ha brunnar. Jag har lite panik att få tag på en 25mm förhöjningsring och det var slut på BH i göteborg
Krilleman: Tappvatten RiR Uponor och LK golvvärme kan du ha i samma badrum då dessa är två helt skilda system. Vad är det för elvärmare?
ullet: [citat] Stämmer bra det läcker från ratten.Det är egen brunn ( dock i förening med ett par grannar). Jag får kolla trycket och försöka hitta en ventil som man får montera på detta vis. Det ryms ingen hink under, står en separettoalett där, inte så roligt att sitta där när hinken blir full...
Immobil: Antagligen är det packningen till påfyllningen som har gett upp. Finns som reservdel i närmsta vvs-butik.
roland53: [citat] Den missade jag helt. Bara ett bevis på att "gubben" börja se dåligt :o
Dalbotant: Ägarna till maskinen är ju inte hemma så det lär få bli ett par timmars handdiskande i morgon. Skulle ställt ut allt i hällregnet förut så hade det varit färdigdiskat nu. :D
Krilleman: Jo, men tanken med RiR är ju bara att läckaget visar sig vid närmaste skarv...
corre: Jag har dålig tilltro i pumpar med så mycket plast i. Köp en pump av bra kvalite, i gjutjärn med delar som kan bytas i många år framöver. http://www.rinkabyror.se/artikel/pumpautomat-10-20/ Den kompleterar du med ev filter och andra delar som behövs.
mogge_73: Låter som humus, då är det kol eller humusjonbytare som gäller. Inte ens filter på 5 micron tar humus så det är svårt med ett partikelfilter.
Hemmakatten: Har för mig att jag sett en rektangulär ganska platt (25-30? cm) vvb monterad i taket i ett litet förråd. En sådan kanske går att montera vid pentryt eller i badrummet.
UppsalaUlven: Ja, visst. Så kan man ju också göra. Jag hade tänkt att ta bort gamla avloppsventilationen och toaletten, men sen göra en snygg lucka i golvet där gamla toaletten stått om man nu behöver komma åt där eller vill koppla in något annat dit.
Henriettae: Hej! Kan någon hjälpa mig med detta, eller berätta var jag kan hitta mer info? Har kollat BKR utan att hitta. Vi har ett tvåfamiljshus som vi bygger om till enfamiljs. Troligen gör vi badrum i gamla köket på ovanvåningen. Vi kommer ha separat toalett, ev bygger vi även toalett i badrummet. De gamla rören går i väggen, förbi köket på bottenvåningen, och ned till tvättstugen i
Bubbalito: Har samma pump men lite annorlunda problem: När pumpen väl startar går den bara i några sekunder, sedan stannar den och startar inte igen - åtminstone inte på ett bra tag. Trycket i kranarna avtar tills det i princip upphör. Om man vrider av kranen och väntar i några minuter händer samma sak igen. Mätaren står på strax över 1 bar, när pumpen startar går mätare upp till ca 3 bar
Ws1: Kan det inte vara vattnet i rören som rinner ut. Om du ska byta en blandare så stäng av huvudkranen, öppnar tappstället som ska bytas, öppna en kran till (gärna på ovanvåning om sådan finns) Det går fortare att tappa ut om man öppnar två ändar i systemet. Du kan ju alltid kolla på mätaren när du inte förbrukar vatten, snurrar den fortfarande så har du läckage, annars inte.
Martinmat: Problemet löst, var en slang som hamnat fel och därmed var i vägen för spolarmen, nu funkar allt som det ska 😄
JerreEssberg: Har för mig att Contura har 1 ½ " (R40, 48mm utv) gänganslutning mellan vattenlås och t-stycke/vinkelrör och då passar denna mellan. Bara lossa muttern närmast ovanför vattenlåset och på teleskopröret till vänster och tryck ner vattenlåset så passar den mellan. http://www.vvstorget.se/ifoe-8869081-diskmaskinsansl-p-3208.html?osCsid=689901a3f07e790da2980a5fbc1db057 Även denna borde
Mikael_L: Det verkar nästan lite märkligt välarmerat. Tjockt betongskikt och dubbelarmering, vilket tyder på att det möjligen finns någon slags bärande eller annan konstruktiv konstruktion i plattan. Det vanliga är annars bara ett lager armeringsnät, och kanske inte så kraftiga, typ 5-6mm, och då är det som regel endast en sprickarmering, ska alltså inte ta några direkta laster utan bara se
D09: Beror på hur mycket som ska sprängas men om möjligt hade jag valt att spränga. Kanske mer lönsamt för er att själva gå en kurs i stenspräckning och köpa utrustning samt göra om i efterhand. Dock brukar det alltid dyka upp något annat som ska göras istället ;)
HobbyJohn: Alla gör misstag, de sträckte fram handen fantastiskt långt så jag mötte den en bit fram!
tobbew: Har nu beställt 22mm till både värmesystem och tappvatten. Lägger också i 20mm golvvärme. Jag köpte uponor till alltihop via rinkaby rör. Det är ju nästan halva priset att beställa genom t.ex. www.safetyroad.se - men jag vågar inte gambla med just rör. Det vill jag köpa från någon som jag litar på och jag har väl köpt minst en kilometer rör av rinkaby förr. Hade det varit typ
Immobil: Som du antar, är det troligen stopp längre ner. Testa att få loss det med en plunsch eller rensfjäder. Tryck till den svarta gummitätningen innan du fortsätter med plunschen.