Jag har problem med min hydropress! Märkte idag att det rann vatten ur säkerhetsventilen vid manometern vid hydropressen. Något har hänt för det byggs upp ett hiskeligt tryck i systemet (6 bar!) och tryckvakten slår inte ifrån som den brukar. Jag måste stänga av elen till pumpen för att bryta detta tryck. Spolar man i en kran är det lugnt, men när man slutar spola fortsätter systemet alltså att bygga upp trycket (jag antar att pumpen bara fortsätter att gå).

Vad kan ha hänt? Har blåsan i hydropressen pajat? Har tryckvakten pajat? Ja, frågorna är många.

Jag har borrad brunn och hydropressen är en Well-X-Trol, 50 liter.

Rent spontant känns det som om tryckströmbrytaren har pajat. Om du bryter strömmen och tappar ur vatten tills trycket sjunker under tillslagstrycket startar pumpen som den ska när du slår på spänningen igen?

Ja, pumpen startar som den ska när spänningen slås på och jag hör det karaktäristiska tryckströmbrytarljudet. Pratade med en granne som sa att det kan fastna lite smuts i anslutningen in till tryckströmbrytaren som kan orsaka såna här problem. Jag ska testa att göra rent lite där ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.