Vatten & Avlopp
lars11: ok, med isolerat menar du grå skumplast utanpå röret eller endast sånt vitt inplastat kopparrör?
Ozzy54: Jag har det här problemet. Tyvärr verkar länkarna ovan vara inaktuella. Någon som vet var man kan få tag på en sådan pryl?
Fixelix: Hej igen! Kom på att jag inte avlagt slutrapport: Det funkade alldeles utmärkt (med reservation för att jag inte har så högt tryck i systemet, pumpen maxar på 4 bar men står 150-200 m från huset, så betydligt lägre tryck i systemet). Så för besväret att plocka några påsar lösa stödhylsor så kommer du undan med du runt 1/3 - 1/2 priset! Att det knepigaste sedan är att se till
aivo: Lägg brunnens ovansida jäms med golvet och gjut kant i kant med brunnen. Lägg vattenpasset på golvet och passa in brunnen under, bara den inte blir högre, bättre med några mm lägre i stället. Låt betongen gå kant i kant med plasten, inte över. Den brunnen du har funkar fint, sluta övertänka, bara kör på. Gjut och packa bra så det inte blir hålrum i betongen, släta av så det
olofh: [citat] Så enkelt.jag som körde o köpte någon slags lock till 22mm rören. Men det funkade det också...
Ängesdal: Hej! Vi har eget vatten från en källa. Problemet är att servisventilen med garnityr inte går att stänga av. Vatten kommer i både av och på läge. Vi har en modern teleskopgarnityr som bara ska vridas ett kvarts varv. Vad kan det vara för fel?
AndKorr: Jag tömde allt vatten och pumpade i luft till ca 1,8, kanske något lägre.
KnockOnWood: Slutet gott, allting gott, som det heter :) Eller All is well that ends well. Grattis! måste vara skönt att få det åtgärdat så "relativt" lätt :thumbup:
Anna1984: Tack det löste sig. Jag tog in en annan VVS-montör som ordnade om kopplingarna och som tog bort vattenmätarkonsollen då jag har enskilt vatten.
iamrane: Såhär har jag tänkt att göra. Jag kan inte skippa pump för jag får lägga stenkistan på 3,5 - 4 m djup då, och vad jag förstått är det för mycket lera och för nära dagvattnet för att få en bra filtrering. [bild]
corre: Låter som anslutningen in i tryckbrytaren är igensatt, inte helt ovanligt. Kan vara dåliga kontaktytor också. Om man är lite händig går den att dela och rensa, men en ny kostar runt en femhundring å andra sidan.
fundersam63: hej, jag har en stuga för åretruntbruk där inkommande vatten ligger delvis ovan jord i krypgrunden och funderar på att installera en Raychem inuti vattenslangen (plast) för att undvika att vattnet fryser. Vad jag kunnat utläsa så är deras frostvakt godkänd av livsmedelsverket. Ett färdigt paket med 10m ledning borde fungera. Fungerar det out-of the box eller har ni kompletterat med
tobbew: Jag tänker att om hela världen använde rör i rör så skulle ju stambyten bli klart enklare. Om något läcker, "dra" ur röret och skjut i ett nytt... Nu kanske det inte är helt och hållet så enkelt, men nog måste det bli enklare, både vid skador och förebyggande stambyten. Sen känns det som att plast är billigare än kopparrör? Har inte läst på. Men vad säger BBR och
FarmerBob: Hej Jag hade nog gjort som du sa på slutet, man sätter ju på gummimanschetter sen når man fixar tätskikt o sånt. Sen lär det ju inte röra sig så mycket när väl handfat sitter där. Mvh Henke
mexitegel: Jaha, där ser man. Det funkade alltså inte så bra, synd för annars var det ju en bra idé :)
oceanis: Det var ju inte så väl tänkt....... Det är framförallt i första kammaren som skiten samlas så den är prio 1 att tömma. Det gäller då att: 1. Entreprenören inte är hundrädd 2. Att man kan komma till med slangar och sugrör
AndersS: [citat] Det försäkringsbolag som påstår att badrum generellt ska renoveras med 10-års intervall gör det då enbart för att skydda sina ersättningar eller var det någon anställds eget tyckande?
johan5588: Nej, blandaren satt i ett trinettkök som jag fick billigt. ok, får kolla med gängtolk o dra fast med nåt liknande,,,,
Fröberg: Då har jag plockat isär pumpen och gått igenom alla delar. Väldigt enkel konstruktion. Jag kan konstatera att pumpen är trasig. I princip varje pumpsektion är sliten. Jag funderar på om detta inte är ett fabrikationsfel? Ska knappast bli den förslitningen? Ska kontakta Grundfos och se vad dom säger. [bild] [bild]
Artisten57: http://www.metrotherm.se/produkter/varmvattenberedare/metro-modul/metro-modul-200-e
Demmpa: [citat] Jag misstänker att det kan vara ATQVn som spökar. Om du söker i fjärrvärmeundegruppen så hittar du flera trådar med varierande temp. Här är två trådar http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=220157 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=216489
Hemmakatten: Här hos oss lyfter de i alla fall på locket, eller snarare skjuter det lite åt sidan.
tomson: En liten slutnotering, Vi bytte både kabeln ner I hålet och pump, tryckströmbrytaren och motorskyddet var bytt sedan innan. Tog en något kraftigare pump, men som ändå vårat nya motorskydd täckte in så nu är det full fart på vattnet igen, Tack igen för tips o hjälp
Globetrot: Kan man böja dessa gamla in rör? Eventuellt skulle man kunna vöja dem in mot en vägg och sätta inspektionslucka under kommoden. De behöver då böjas två ggr............kan man göra sånt?
Pärran: Har varit i flera vitvarubutiker för att höra mig för. Det visar sig vara totalt omöjligt att få svar. När jag tittade på siemens kyl och frys så var det någon form av rir ca 25mm i diameter. Så i det fallet funka det inte med ett 50rör. Kan tycka att det är märkligt att det inte finns några mått att få tag på utan att man ska behöva köpa hem grejerna och ha dessa ståendes.
_Speedo_: Tänkte bara återrapportera, för eventuellt andra som sökt fram denna tråd, att problemet försvann efter strålsamlaren blev "inkörd"...
RoBo: Du behöver inte rena vattnet alls. Efter chock klorering i poolen och körning genom sandfiltret kommer vattnet att vara ok.