Krilleman
Krilleman: Kika på vatettes produkter. Kalasbra grejer och underbara installationsanvisningar! http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/produkter/vaeggkopplingssystem-vaeggbricka-och-blandarfaesten.html
2 svar · 936 läst
Krilleman
Krilleman: http://www.vvsochbad.se/Reservdelar-Pipar-Gustavsberg-Vaargaarda--Reservdelsoeversikt-Gustavsberg-Toalett-modell-325-X-1985-1995-364822.html
1 svar · 2,5k läst
MathiasS
MathiasS: Om du ska bygga en låda för isolering, använd cellplast och limma med fogskum.
7 svar · 1,7k läst
C
cg_1989: Jag kollade på www.biorock.se det verkar rätt bra tycker jag
4 svar · 1,4k läst
H
Helios: Hej, Skall gräva ett dike för vatten, avlopp och el. Avloppet kommer närmast brunnen bli 1,2-1,5 meter (troligen 1,2m) och närmast huset 0,6-0,9 meter (ca 30 meter och 2% lutning) Frostfritt djup enl. träguiden är 1,8m. Folk i trakten säger att 1,5m skall räcka, men jag vet inte. Planerar lägga ny vattenledning (PEM32) tillsammans med avloppet. Alltså inte på frostfritt djup. Till en
0 svar · 982 läst
monostump
monostump: Jahapp, har dessvärre inte gjort något ingrepp än utan väntar väl snarare på att det ska bli lungt i skutan runt en så det inte drabbar någon annan då man ska försöka ge sig på tryckströmbrytaren för att förhoppningsvis få bukt på problemet. Har nu tömt ut tanken igen med tappra försök att få till något vettigt av det igen... Då motorskyddet slagit ut och man slår på det
11 svar · 2,1k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Det är nog vanligt att elinstallationen inte ingår. Jag gjorde min elinstallation själv. Materialet gick säkert lös på 3-4000 kr (grossistpris, exkl larm), och arbetet tog mej en hel arbetsdag så 10 000 kr är nog OK. Larm krävs bara för större anläggningar, men jag valde att installera ett för sinnesfridens skull.
11 svar · 1,4k läst
Z
zeltber: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1251&contextPage=5955 Jag börjar tro att alla svar finns på Träguiden...
19 svar · 13,7k läst
D
Donald-Duck: På Wikipedia står det: "Avloppsledningar ska förläggas med självfall och det innebär att man monterar ledningen med en lutning. En avloppsledning i ett hus ska förläggas med 1 % (1 cm per meter) lutning. Är lutningen för liten så kan det bli stopp, är lutningen för stor så rinner vattnet snabbare än de fasta komponenterna vilket också kan orsaka stopp." Sen hittar jag på internet
10 svar · 4,1k läst
Miles
Miles: Har en sommarstuga i kvarken, bräckt vatten, där vi får el installerat och önskar byta ut en gammal handpump till en elektrisk. Idag pumpar vi upp vatten till en tunna på mellantaket och använder till disk bara. Har 40 m till havet och ca 5 m i höjdskillnad. Har ingen värme i stugan på vintern. Hur lösa vatten => diskhon?
0 svar · 1,9k läst
K
Kines: Tack holmberg87! Nu min andra fråga, kanske mer juridik men hoppas ändå jag kan ställa här. Jag hade precis köpt torpet som jag och min ex ägde, genom auktion. När kommunen drog fram VA till tomten, var vi separerad. Jag betalade in min 1/2 och han ansökte anstånd, som kommunen även krävde min underskrift ( gemensamt betalningsansvarig). Nu ska han få sin del av vinst, men godmanen
11 svar · 7,4k läst
pelpet
pelpet: När det blir dags att göra om köksavloppet här så kommer jag att försöka dra ut avloppet utanför huset och ansluta till röret mot kommunens nät utanför huset istället för att bila upp markplattan och rivs upp onödigt mycket i huset. Annars vet jag inte om man behöver bekymra sig särskilt mycket om mindre avloppsläckage under mark. Risken för skador på huset borde vara liten.
10 svar · 5,0k läst
H
Henke_01: Tack för svaren! Det var tydligen så enkelt att det bara var muttern som inte var helt åtdragen, drog åt den lite och nu verkar det som att det är tätt...
3 svar · 2,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
6 svar · 2,1k läst
·
L
leiflars: jag hittade problemet, eftersom att jag bor i en gäststuga som sällan används, och det är äldre än gatan (1600-tal, fast ombygt och modifierat många gånger) så hade det blivit en propp av toapapper precis i slutet av röret in till kammarbrunn. petade loss med stör så nu funkar det. för lite använt var orsaken
3 svar · 2,5k läst
Z
zniff: Tack alla för svar ovan. Glädjande nog verkar det som om man inte sitter på pottkanten om något skulle "skita" sig vg inköp, jag tolkar att det finns flera som har bra sortiment i STHLM. I mitt fall misstänker jag att jag behöver lite udda-delar, så det blir Hornback Rissne, (trots deras Yippyiajjajyippyiyppyjaj!) ;-)
10 svar · 2,3k läst
G
gnuttisch: Det kan vara ett vattenlås på utloppet, det var det på vårt.
7 svar · 10,8k läst
·
C
corre: Högtryckstvätta plattan med något miljönedbrytbart tvättmedel(så är det bara att spola ut det utanför efteråt)?!
10 svar · 3,8k läst
C
corre: Du kan täta med vanlig betong/snabbcement, lite torrare blandning så den inte rinner iväg. Ev kan du bottna med en tätningslist, fogskum eller bara en plastkasse, men det brukar inte behövas. På din 110mm ledning så sätter du in en spolbrunn, som förlängs till ytan med vanligt rör, och avslutas med en vanlig plugg. Då stör denna inte ventilationen. Spolbrunnen har två mjuka böjar i
2 svar · 7,2k läst
·
O
Odjuret: Jag skulle nog köra värmekabel och sätta den runt vattenröret med buntband. Sedan lägga frigolit runt det hela.
8 svar · 5,6k läst
O
Odjuret: Det ska sitta backventiler även på köksblandare...kan bli väldiga problem annars....
7 svar · 4,8k läst
J
Jimpa88: Jag lät duschen stå 5 min ungefär, kan prova ge det lite längre tid
17 svar · 4,6k läst
·
W
wille_ds: Upptäckte att det fanns en knäckanvisning på stödet som gjorde att det gick enkelt att bryta av med lite våld utan att skada skydsröret. Tur var det, tipsen med såg hade aldrig funkat, ingen spel mellan skydsröret och stödet.
3 svar · 1,4k läst
J
jogge.andersson: De hade skickat fel brunn. Det är en fördelningsbrunn som jag fått som de inte hade satt i plastdetaljerna i.
3 svar · 3,4k läst
O
Odjuret: Du bör ta upp med styrelsen och se vad de tycker. generellt så lever avloppen på att de är överdimensionerade.... Jag såg inga problem när vi tillfälligt kopplade över 2 stammar som betjänar totalt 12st lgh till ett 110 rör...
1 svar · 1,5k läst
C
corre: Man behöver luft in i brunnen för att pumpa ur vatten, men det är så små mängder att det läcker in lika lätt. Varför man haft lufthattar har jag ingen aning om, har svårt att tänka mig att det varet någon vidare luftväxling via en sån hatt.
3 svar · 8,5k läst
Quist
Quist: [citat] Ja tyvärr har jag inkommande vatten (och således även avhärdaren) i badrummet. Har planerat att bygga in den i nån snygg "möbel" och det kommer att ske vilket decennium som helst! :/ Fram tills dess är rördelarna synliga. Tack för alla svar och länkar!
13 svar · 11,8k läst
C
corre: Du behöver inte ens täta med silicon tror jag ;) Vad kan hända i marken... Tror inte ens siliconen biter så bra på PP-plasten. En oring innanför mutten är nog bättre då.
3 svar · 4,4k läst
P
Pherra: Kolla om sprickor eller dålig funktion på backventil nere i brunnen.
3 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.