9 214 läst ·
1 svar
9k läst
1 svar
Bensin i dagvattenbrunn, vem fasen kontaktar jag?
Tog av misstag en hink med bensin/vatten och tömde i en brunn på sidan av vårat garage. Det är en liten brunn som stuprännan till garaget går ner i, vet inte om denna är kopplad till kommunens dagvattenledning? När jag lyser och kollar så ser jag bara ca 3meter in i röret, sen ser jag inte vart det tar vägen.
Däremot har det börjat lukta väldigt mycket bensin i ett av rummen nere i källaren där ett avloppsrör går.
Vem fasen ringer jag ang detta, dels måste jag väl sanera rören så jag får bort bensinlukten inomhus, men sen vet jag som sagt inte om detta är kopplat till dagvattenledningen, vart tar jag reda på det?
Det var inga enorma mängder, men mellan 2-5L bensin var det nog iaf. Plus en hel del vatten.
Däremot har det börjat lukta väldigt mycket bensin i ett av rummen nere i källaren där ett avloppsrör går.
Vem fasen ringer jag ang detta, dels måste jag väl sanera rören så jag får bort bensinlukten inomhus, men sen vet jag som sagt inte om detta är kopplat till dagvattenledningen, vart tar jag reda på det?
Det var inga enorma mängder, men mellan 2-5L bensin var det nog iaf. Plus en hel del vatten.
Det är inte helt ovanligt att enstaka dagvattenbrunnar är kopplade på avloppsnätet, så det är i sig inte konstigt att det kan lukta bensin inne via avloppet. Å andra sidan kan ledningen lika gärna sluta i en stenkista och bensinångorna leta sig in ungefär vilken väg som helst.
Fördelen med bensin i vatten jämfört med exempelvis diesel är att bensinen är lättflyktig och oftast dunstar bort innan den gör någon miljöskada. Nackelen är att bensinångor är tämligen brännbara.
Svaret på vad du ska gör blir, om du ska göra det "by the book", att kontakta kommunens miljö och hälsoskyddsavdelning (kan heta lite olika i olika kommuner). De kan berätta vad du ska göra, det kan exempelvis innefatta att ta in en speciell sugbil som kan suga brandfarliga vätskor.
Annars, vänta tills bensinen dunstat och vädra så länge det luktar bensin inne.
Fördelen med bensin i vatten jämfört med exempelvis diesel är att bensinen är lättflyktig och oftast dunstar bort innan den gör någon miljöskada. Nackelen är att bensinångor är tämligen brännbara.
Svaret på vad du ska gör blir, om du ska göra det "by the book", att kontakta kommunens miljö och hälsoskyddsavdelning (kan heta lite olika i olika kommuner). De kan berätta vad du ska göra, det kan exempelvis innefatta att ta in en speciell sugbil som kan suga brandfarliga vätskor.
Annars, vänta tills bensinen dunstat och vädra så länge det luktar bensin inne.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara