Hej!
Har ett badrum från 70-talet där duschen styrs m h a två stycken kranar (inbyggda i väggen) som droppar. Behöver tips på hur jag monterar isär dessa. 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Någon som vet? Har tagit bort röda märket i mitten på kranen ihop om att komma åt en skruv, men tyvärr det är bara ett hål rätt in i kranen. :(. Har sökt på nätet men tyvärr ingen hjälp där.

Brukar det inte funka så att själva vredet skruvas ut så lång det går, sen är det bara att dra ut för att få loss?
Sen borde väl täckbrickan närmast väggen också gå att skruva av?

Glöm inte stänga av vattnet först bara!

• Gilla
Apollo11
  • Laddar…
Hej och tack för svaret.
Har provat detta men ser ingen skillnad och vet inte hur mycket våld kranen tål :|

Men täckbrickan måste av iaf, den kanske är limmad mot väggen? Och isf blir det svårt att få loss utan att ha sönder.

Edit: Kan du ta ett foto från sidan också?

Täckbrickan är inget problem att lossa, dock så måste kranvredet av för att kunna ta bort den helt.
Det finns inget att sätta skiftnyckel på innanför brickan utan det är helt runt och slätt.
Så kranvredet måste lossas det är huvudspåret just nu.

En rörtång funkar inte heller?

Rörtång funkar frågan är hur mycket våld kranen klarar av och om man gör rätt :)

Då har jag slut på idéer :D

Hoppas det löser sig iaf!

Tack för bollplanket.
En ide som jag har är att kranen sitter fast i den kromade delen mot väggen.
Ska hem och försöka m h a en polygrip se om den är fastgängad mot ventildelen i väggen.
Kan inte sitta så hårt fastskruvad iså fall.

Lösning var att lossa täckringen vid väggen, använda en polygrip och vrida loss den kromade halsen (satt inte speciellt hårt) sedan lossade vredet. Efter denna demontering så kommer man åt att byta packningen :).

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.