Nu börjar jag äntligen närma mig att ha en diskbänk i mitt lilla garage! Det är sjukt efterlängtat att kunna slabba med skitiga grejer utan att behöva ta in dem i huset. :wow:

Diskbänken fick jag gratis på Blocket och nu måste jag lösa hur avloppet ska kopplas. Jag har inget avlopp som kommer upp ur golvet utan jag måste göra en lösning med ett rör som sätts på plats mellan diskbänken och golvbrunnen i mitten på garagegolvet endast när jag behöver spola något. Jag tänker mig att sätta en skarv för vanliga ABS-rör genom underskåpets sockel, innanför sockeln ABS-rör bak till en 90°-böj med ett rör upp till vattenlåset...och det är här det strular till sig lite.

Diskbänken är utrustad med Pevex-vattenlås vilka jag tycker är riktigt frustrerande för att uttrycka mig diplomatiskt. Jag har ett likadant som Pedda_P visar i denna tråd. Saken är den att jag inte behöver ha något vattenlås eftersom denna rörlösning inte kommer vara hårdkopplad mot avloppet.

Min fråga är alltså hur kan jag koppla på vanliga ABS-rör till, antingen Pevex-trasslet eller bara till diskbänken? Silarna är varianten med skruvar som gängar ned i plasten på Pevex-kopplingen (vilket jag också tycker är ganska dum konstruktion).

Tidigare satt det endast en klassisk utslagsvask i garaget och den hade en plastkoppling på undersidan som passade ABS-rör...finns det sådana som kan monteras på vanliga diskbänkar?

Nyckelordet här är enklast möjligt och koppling till vanliga vita ABS-rör.

Mvh
Fred

är det inte enklare att använda bef vattenlås även om det inte behövs, det är ju enklare att bara sätta på muff och böj på 50 dim som finns med låset än att göra nya anslutningar

Enklare kortsiktigt men mycket bökigare på lång sikt eftersom konstruktionen är så kass och i princip omöjlig att göra rent. Tappar jag ned något viktigt är det hopplöst att få ut det igen eftersom vattenlåset inte går att få isär. Dessutom tar den gamla konstruktionen otroligt mycket plats under bänken, och är det något jag saknar i garaget är det utrymme!

Det löste sig ganska enkelt dock: JULA har ett set med bottensil, vattenlås, ett riktigt smart flexibelt rör m.m. som bygger på 32 mm-standarden. Bottensilen passade i diskbänken och jag hade en gammal koppling till bottensil som jag kunde återanvända så nu kan jag köra med enkla ABS-rör och passande kopplingar hela vägen.

:thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.