Plötsligt kommer det partiklar i mitt vatten!
Jag har en djupborrad brunn (30 meter med pumpen på 20 meter så inte jättedjup). Jag har ett stort järnfilter (Fe44 från aguagruppen). Detta är inköpt 2005 av förre ägaren. Jag flyttade in förra sommaren.
Det ser ut som om det är 2/3 reningsmassa i filtret.

I november 2013 sinade vattnet. Jag tog då hit en firma som spolade och tryckte brunnen. Den var helt igenkläggad. Jag kunde inte använda vattnet direkt utan fick på firmans direktiv hålla på att spola ur brunnen typ varannan timme i flera dagar då det var ganska mycket partiklar. Detta skall vara normalt när man tryckt en djupborrad brunn - nyöppnade "grundvattenfickor" innehåller tydligen en hel del organiskt material vad jag förstod.
Efter det har det varit br. Det är inte extrem tillrinning på vattnet men det fungerar helt ok.

Tills nu! Plötsligt ser jag att vattnet har mycket organiskt material igen! Det är dels små svarta "flingor" men också vad som ser ut som små, små växtdelar. Vattnet går inte att använda som det är nu.

Jag har börjat att "spola ur" brunnen igen och hoppas att det skall hjälpa men tänker att jag kanske måste skaffa ett "partikelfilter"
Problemet är att jag inte är kunnig inom området och heller inte kan montera det själv. Så jag hoppas att någon här har bra tips på bra filter alternativt bra leverantörer/installatörer av filter.
Jag bor i Härryda - strax utanför Göteborg.

Vad säger en vattenanalys?
Börja alltid där.
Svart partiklar är ofta Mangan. Växtpartiklar även kallad humus syns oftast i form av en löst färg i vattnet typ äppeljuice.

Uppdatering: Efter att jag sköljt igenom brunnen en 4-5 gånger så är det betydligt mindre partiklar. Har också haft en filtergubbe här och det visade sig att filtret varit förbikopplat under en tid (mitt fel tror jag :o ) plus att han fixade lite med klockverket.
Så nu är planen att låta filtret sköljas varje natt under någon vecka plus att jag nog sköljer igenom brunnen några gånger till i helgen.
Fast det befintliga filtret är väl egentligen inte utformat för humus och liknande så jag funderar ändå på ett partikelfilter. Kanske?

• Gilla
Mats Hjelm
  • Laddar…
Hemmakatten
Du kan väl sätta in ett enkelt, och billigt, Björn-filter med bomullsinsats. Finns med olika grovlekar.

Hemmakatten skrev:
Du kan väl sätta in ett enkelt, och billigt, Björn-filter med bomullsinsats. Finns med olika grovlekar.
Tack för svaret!
Just nu verkar det fungera med mitt järn-mangan filter.
Själv har jag funderat på ett cyklonfilter; http://alfawater.se/Cintropur-Kombifilter/NW25 á 890kr om det ändå kommer igenom partiklar framöver :)

zzelma skrev:
Själv har jag funderat på ett cyklonfilter; [länk] á 890kr om det ändå kommer igenom partiklar framöver :)
Ett sandfilter för järn och mangan renar ner till ca 20 Micron så ytterligare partikelfilter kommer inte göra någon förändring.
Är det humus du är ute efter är det jonisering eller kolfilter som gäller.

Mvh Morgan

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.