Hej!

Jag har sökt lite information angående tvättmaskin i köket. Det verkar inte finnas några enkla svar kring hur lämpligt/olämpligt det är. Alla säger olika.

Det handlar om ett flerfamiljshus byggt 1942. Min lägenhet har ett litet duschrum men ett rätt stort kök. Jag skulle utan vidare kunna tänka mig att skippa diskmaskin, tvättmaskin är högre prioriterat.

Jag har hört att om tvättmaskinen har översvämningsskydd så behöver den ej stå i rum med golvbrunn. Stämmer det?

Denna verkar kompakt nog för att stå under diskhon; http://www.elgiganten.se/product/vi...EXT_SEM_GPLA&gclid=CPTuq72G4cACFUoNcwodokQAlQ

Vad tror ni? Genomförbart eller ej? Jag antar att föreningen måste godkänna en sån här sak...

Lite "träligt" men det funkar. Bättre än att tvätta för hand i diskhon.:rolleyes: Hade detta en kort tid i en kåk jag hyrde.

I England verkar det mera vara regel än undantag att ha tvättmaskinen i köket. Hur praktiskt det är eller om försäkringsbolaget har synpunkter om detta vet jag ej.

Rob1n skrev:
I England verkar det mera vara regel än undantag att ha tvättmaskinen i köket. Hur praktiskt det är eller om försäkringsbolaget har synpunkter om detta vet jag ej.
Exakt!

Fotografen skrev:
Lite "träligt" men det funkar. Bättre än att tvätta för hand i diskhon.:rolleyes: Hade detta en kort tid i en kåk jag hyrde.
Frågan är ju vad föreningen säger...för man bör väl fråga?

Av egen erfarenhet och tre olika Brf så sa alla klart Nej till tvättmaskin i kök.. Men skadar inte att fråga!

Om inte annat så lär det väl bli ett våldsamt väsen i våningen under köket? Kommer nog med andra ord att bullra så mycket så det blir nog nej.

Bostadsrättsförening på Sigtunagatan i Stockholm godkände det för flera år sedan i samband renovering.

Skruva fast den i golvet eller kanske går det att limma också?
Så slipper du problem med rörelse.
Eller kanske skruva fast i väggen?

Göran.W
Försäkringsbolagen har inget att invända på en tvättmaskin i köket mer än att det ska finnas droppskydd under och en kran man kan stänga i direkt anslutning till maskinen.

Ludwig skrev:
Om inte annat så lär det väl bli ett våldsamt väsen i våningen under köket? Kommer nog med andra ord att bullra så mycket så det blir nog nej.
Varför skulle en maskin i köket bullra mer än samma maskin i badrummet?

Korvgubbe
Nere på kontinenten är tvättmaskin i köket standard, så att det inte skulle fungera här men i maskinens hemland känns ju ytterst konstigt.

Göran.W skrev:
Försäkringsbolagen har inget att invända på en tvättmaskin i köket mer än att det ska finnas droppskydd under och en kran man kan stänga i direkt anslutning till maskinen.
Det låter rimligt. Risken för läckage bör väl inte vara större än med en diskmaskin?

Frågan är då varför så många bostadsrättsföreningar nekar installation i kök?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.