Hej!

Har en 95-liters varmvattenberedare i fritidshuset som vi tömmer när vi "stänger" för vintern vilket tar rätt lång tid. Vi åker dock dit ibland på vintern över dagen eller över helgen och då skulle man vilja ha en mindre beredare som man snabbt värmer upp och tömmer lätt. Kan (bör) man parallellkoppla två varmvattenberedare så att man alltid har den stora tom på vintern och då använder den lilla? Tips och synpunkter mottages tacksamt.

M
Seriekloppla dem kan vara en idé. Den lilla beredaren sist då. Hur bra är det att tömma beredare egentligen?

Micke64 skrev:
Hur bra är det att tömma beredare egentligen?
Bättre än att ha den full med vatten när det blir -25 grader... :eek:

M
Alfredo skrev:
Bättre än att ha den full med vatten när det blir -25 grader... :eek:
Ja, troligtvis. Hur bra är det för huset att ha -25c inomhus?

Micke64 skrev:
Hur bra är det för huset att ha -25c inomhus?
Inga problem alls skulle jag säga. Det finns massvis med fritidshus som kallställs vintertid. I familjens ägo har vi exempelvis haft ett i över 40 år som varje vinter varit "djupfryst". Det gäller naturligtvis att "tänka till" lite på hösten så att man inte lämnar saker som fryser sönder men annars ser jag inga problem.

Kanske en sådan där genomstömningsvärmare eller vad dom nu heter. En sådan där du bara sätter på ledningen och den värmer bara det vattnet du använder. Men dom tror jag är lite dyrare än en vanlig liten beredare.

Stor risk att du måste säkra upp elen om du tänker köra genomströmningsvärmare, såvida du inte tänker ta bara lite vatten med lågt flöde. Jag kollade det till mitt fritidshus och 3x16A borde då bytas till minst 3x25A om man dessutom körde elvärme med några radiatorer och den tariffen kostade oproportionerligt mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.