Min diskmaskin är trasig, jag ska köpa en ny, men Elgiganten tar bara med sig den gamla och koppla in den nya, om den gamla är urkopplad.

Så nu behöver jag lite hjälp.
Jag har hittills dragit ur sladden.
Såhär ser det ut

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan jag koppla loss slangarna, eller kommer jag få vatten överallt då? Kranen ovanför diskbänken är av:

image.jpg
Skapa konto

Vad gör jag sedan med hålen som blir där slangarna har suttit tills den nya diskmaskinen kommer? Pluggar igen med nånting?

Där har du fel, beställer du installation samt bortforsling av den gamla så kopplar dom även ur den åt dig.

Då har jag fattat fel. Vad bra. Då lägger jag ner det här och överlåter det till någon som kan. :)

Men om jag hade tagit bort den själv, skulle jag behövt stänga av vatten någon mer stans då?

Inte om ventilen på blandaren håller tätt.
Du har ett par avstängningar till blandaren som du skulle kunna stänga. Det är de små blåa vreden. ;-)

Krilleman
Lovisaa skrev:
Men om jag hade tagit bort den själv, skulle jag behövt stänga av vatten någon mer stans då?
Nej det hade du inte behövt. Men det är bra att sätta ett lock på anslutnings-slangen, istället för den röda muttern, om någon råkar öppna avstängningen av misstag.

_kiM__ skrev:
Där har du fel, beställer du installation samt bortforsling av den gamla så kopplar dom även ur den åt dig.
Isåfall ska nog Elgiganten förtydliga villkoren på sin hemsida, den här textraden kan man lätt tolka fel.

ImageUploadedByByggahus.se1411591533.525431.jpg
Skapa konto

Som sagt, det låter som du förväntas koppla ur den, fast det låter väldigt konstigt i minaq öron.

Som en säkerhetsåtgärd så stäng av vattnet till blandaren med bollofixkrarnarn, de blåa vreden.

Sätt en "hatt" på röret:

http://www.rinkabyror.se/artikel/krom-huv-10/

Finns att köpa på alla byggmarknader även Jula och jag tror Clasolsson. Tänk på att kolla att packningen är med. Hos vissa byggmarknader ligger de lösa i en hylla, och packningarna har då ofta ramlat ur och ligger för sig själv på hyllan.

Det är lite svårt att avgöra dimensionen från bilden. Men det är antingen R15 eller R20, de kallas även för G1/2 eller G3/4. Två olika beteckningar för samma gänga. Avlopslangen är bara att lossa. Ev. kan du skjuta in en ihopknycklad plastpåse eller nåt i hålet. Det är egenltigen bara om du har lite halvstopp i vattenlåset, då skulle vatten kunna tränga upp genom anslutningen när du tömmer ut vatten från en full diskho.

Krilleman
3/4 på bussningen under den röda muttern på anslutningsslangen från diskmaskinen.
1/2 på mässingsmuttern på anslutningsslangen från blandaren.

Lite OT men varför sätter inte diskmaskinstillverkarna 1/2" anslutningar på sina maskiner? 3/4" är ju en väldigt stor gänga jämfört med den mängd vatten som ska in. Hade ju varit bra att slippa en skarv i onödan.

Det sitter nästan alltid 3/4 tum på anslutningarna nu för tiden. Det är tydligen den anslutning som används runt om i europa.

philipnystrom skrev:
Det sitter nästan alltid 3/4 tum på anslutningarna nu för tiden. Det är tydligen den anslutning som används runt om i europa.
Det var just det jag ifrågasatte.

R
hmm men de ska väl räcka att stänga av vredet på kranen så ska de inte komma nått vatten och då kan man ta isr och skruva dit den nya.

Jag stängde bara av vredet och pluggade inte röret. Kranen läckte någon droppe var tredje sekund. Det blir mååånga liter på ett par veckor.

R
men du gör ju detta när du väl ska få den nya diskmaskinen, ingen ide att göra de veckor i förväg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.