22 529 läst ·
11 svar
23k läst
11 svar
Varmvattenberedare läcker lite vatten
Hej,
har en Nibe Compact varmvattenberedare. Har emellanåt varit lite vått vit tvättmaskinen (står bredvid VVB) och trodde således att det var den som läckte lite vid tvätt. Men nu har jag tagit bort tvättmaskinen och nu när jag tittade fanns lite vatten som gick att härledas till VVB.
Ska det vara så här eller är nått sönder?
VVB:n är nog 5-6 år gammal.
har en Nibe Compact varmvattenberedare. Har emellanåt varit lite vått vit tvättmaskinen (står bredvid VVB) och trodde således att det var den som läckte lite vid tvätt. Men nu har jag tagit bort tvättmaskinen och nu när jag tittade fanns lite vatten som gick att härledas till VVB.
Ska det vara så här eller är nått sönder?
VVB:n är nog 5-6 år gammal.
Det ska kunna läcka lite från säkerhetsventilen när man tappar mycket varmvatten
Kallt vatten tar mer plats när det värms och då ska säkerhetsventilen "pytsa ut lite" så inte beredaren sprängs.
Kan du se var vattnet kommer ifrån?
Från säkerhetsventilen brukar det gå ett litet rör som mynnar vid tex en brunn.
Läcker däremot från själva beredaren så är något fel!
Kallt vatten tar mer plats när det värms och då ska säkerhetsventilen "pytsa ut lite" så inte beredaren sprängs.
Kan du se var vattnet kommer ifrån?
Från säkerhetsventilen brukar det gå ett litet rör som mynnar vid tex en brunn.
Läcker däremot från själva beredaren så är något fel!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Säkerhetsventilen sitter under varmvattenberedaren.
Alltså för sig själv mellan in- och utloppsrören. Där finns också en blandningsventil,
som gör att du kan få ut 50°C varmvatten även om du har 80°C temp i beredaren.
Du kan säkert se om vattnet kommer därifrån utan att skruva bort plåtarna runt själva beredarkärlet.
Att det är läckage i beredarkärlet är nog inte så troligt.
Alltså för sig själv mellan in- och utloppsrören. Där finns också en blandningsventil,
som gör att du kan få ut 50°C varmvatten även om du har 80°C temp i beredaren.
Du kan säkert se om vattnet kommer därifrån utan att skruva bort plåtarna runt själva beredarkärlet.
Att det är läckage i beredarkärlet är nog inte så troligt.
Det är just det som nämns ovan. Duschen tömmer mycket varmvatten och det fylls på med kallt. När det kalla vattnet värms upp stiger trycket och ventilen släpper ut några droppar.
Fullkomligt normalt. Man kan som sagt ha ett rör till brunnen om man vill.
Fullkomligt normalt. Man kan som sagt ha ett rör till brunnen om man vill.
Om det bara läcker vid förbrukning så är det nog antagligen från säkerhetsventilen. Denna är fjäderbelatad och kan bli "trött" så resultatet kan bli att den släpper ut vatten för tidigt.
Men det är ju bara en gissning baserat på dina inlägg.
Men det är ju bara en gissning baserat på dina inlägg.
Hos mig så har gubben som bodde här innan gjort en kanonlösning.
Under vvb har han ställt en aluminiumkastrull, i kastrullen har han gängat in en liten mässingsnippel som han tyckt en typ 5mm gummislang på. Den letar sig sen ned i ett hål vid murstocken så det rinner ut under huset. Har tänkt fixa det i 10 år nu.....
(100 år gammalt hus, oinredd källare, oisolerad platta direkt på sand/sten så påverkan är försumbar...)
Under vvb har han ställt en aluminiumkastrull, i kastrullen har han gängat in en liten mässingsnippel som han tyckt en typ 5mm gummislang på. Den letar sig sen ned i ett hål vid murstocken så det rinner ut under huset. Har tänkt fixa det i 10 år nu.....
(100 år gammalt hus, oinredd källare, oisolerad platta direkt på sand/sten så påverkan är försumbar...)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
I sommarstugan har vi något liknande.
En vanlig plasthink som står där överskottet rinner ut.
Ca varannan vecka får vi tömma hinken i toan under högsäsong.
En vanlig plasthink som står där överskottet rinner ut.
Ca varannan vecka får vi tömma hinken i toan under högsäsong.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
I förra huset gjorde vi som en duschhörna under vvberedaren. En sarg på 3 cm med våtrumsmatta och golvbrunn, sen fick det droppa bäst fasen det ville 
Lite overkill kanske men är man som jag är så..
Lite overkill kanske men är man som jag är så..
Klicka här för att svara