6 518 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Kloaklukt i badrummet.
HJÄLP!
I vår fastighet, en 2 ½-planvilla byggd 1924, så har vi sen ca 1 månad en mycket obehaglig kloaklukt i badrummet på plan 2 :x. Det låter dessutom i handfatet när man spolar. Har på nätet försökt läsa mig till olika orsaker. Man talar om någon slags avloppsventil som finns på taket. Kan det vara stopp i den? eller annan orsak?
/Ewa
I vår fastighet, en 2 ½-planvilla byggd 1924, så har vi sen ca 1 månad en mycket obehaglig kloaklukt i badrummet på plan 2 :x. Det låter dessutom i handfatet när man spolar. Har på nätet försökt läsa mig till olika orsaker. Man talar om någon slags avloppsventil som finns på taket. Kan det vara stopp i den? eller annan orsak?
/Ewa
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Flerstegslösning av problemet.
1) Efter snailmans förslag
2) renstråd
3) så är jag är nästan tvärsäker på att avloppsventilationen frusit ihop eller är igensatt. Det har ju varit kallt länge.
4) Försök hitta en vvs-ritning och kolla att inte avlopps ventilationen går horisontellt oisolerad någonstans. I så fall måste den antagligen spolas av proffs.
1) Efter snailmans förslag
2) renstråd
3) så är jag är nästan tvärsäker på att avloppsventilationen frusit ihop eller är igensatt. Det har ju varit kallt länge.
4) Försök hitta en vvs-ritning och kolla att inte avlopps ventilationen går horisontellt oisolerad någonstans. I så fall måste den antagligen spolas av proffs.
Redigerat:
Du skriver badrum... har ni badkar? Flyttade in in en lägenhet för många år sedan. Den tidigare ägaren hade aldrig gjort rent under badkaret. Luktade som du beskriver "kloak".
Tack för tipsen
.
Vi tänker också att det kan ha frusit i ventilationsröret och då kanske det bara är att vänta och se, eller?
Vi har rensat under tvättstället men inte i duschen (har inget badkar), men å andra sidan kommer det inte någon lukt därifrån.
Mvh Ewa
Vi tänker också att det kan ha frusit i ventilationsröret och då kanske det bara är att vänta och se, eller?
Vi har rensat under tvättstället men inte i duschen (har inget badkar), men å andra sidan kommer det inte någon lukt därifrån.
Mvh Ewa
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det kan också vara så att du har en vacuumventil ex. på vinden eller i annat kallt utrymme. Man gör så ibland för att slippa genomföring av rör genom yttertaket. Det är alltså en ventil som skall släppa in luft i avloppsytemet men inte släppa ut luft.
Sådana ventiler kan frysa fast (kondens som fryser) i antingen stängt eller öppet läge, i ditt fall i då ev. i stängt läge.
Sådana ventiler kan frysa fast (kondens som fryser) i antingen stängt eller öppet läge, i ditt fall i då ev. i stängt läge.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Låter det ur tvättstället om man spolar något annat avlopp, hör man hur vattnet åker iväg eller bubblar det?
Är det "åker iväg" så kanske vattenlåset är trasigt, skiljeväggen är borta.
Protte
Är det "åker iväg" så kanske vattenlåset är trasigt, skiljeväggen är borta.
Protte
Ja exakt Protte!
När vi spolar på toaletten så hörs ett bubblande ljud från tvättstället och det är också därifrån lukten kommer. Faktum är att lukten kom efter att vi hade rensat rören under tvättstället pga stopp. Kan det alltså vara där felet sitter ?
När vi spolar på toaletten så hörs ett bubblande ljud från tvättstället och det är också därifrån lukten kommer. Faktum är att lukten kom efter att vi hade rensat rören under tvättstället pga stopp. Kan det alltså vara där felet sitter ?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
nu vet jag inte hur gammalt vattenlås ni har, men man måste plocka isär det i delar och göra rent alla delarna noga, det duger inte med typ rensband och eller en sån där gummibälg på en pinne (vad den nu kallas
)
Baserat på att jag inte gjort det på några år, och fick göra detta för ett par veckor sen, för att man fick luktchock när man stod vid handfatet (ca 15 år gammalt)
Baserat på att jag inte gjort det på några år, och fick göra detta för ett par veckor sen, för att man fick luktchock när man stod vid handfatet (ca 15 år gammalt)
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Har haft problem med kloaklukt i flera omgångar och hittat olika orsaker:
Stopp i ventilationsrör på taket av fågelbo med döda ungar: Nät monterat.
En nästan horisontell sträckning av ventilationsröret hade ändrat läge så det blivit
lutning åt fel håll och kondensvatten samlats till ett kraftigare vattenlås än i golbrunnarna.
Följden blev att det i stället bubblade ur golvbrunnar.
Långt hår hade fastnat i dushens golvbrunn och verkade som hävert och tömde golvbrunnen.
Stopp i ventilationsrör på taket av fågelbo med döda ungar: Nät monterat.
En nästan horisontell sträckning av ventilationsröret hade ändrat läge så det blivit
lutning åt fel håll och kondensvatten samlats till ett kraftigare vattenlås än i golbrunnarna.
Följden blev att det i stället bubblade ur golvbrunnar.
Långt hår hade fastnat i dushens golvbrunn och verkade som hävert och tömde golvbrunnen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden